Gratulerer, Nesodden! Et steg nærmere vårt første boligsosiale prosjekt

– Nesodden kan snart få sitt første prosjekt med leie til eie-boliger, som er et viktig tiltak for å få flere unge inn på boligmarkedet, skriver Linda Johnstone Sørensen, Sofie Rønnevik og Tage Slind Jensen i dette innlegget.

– Prosjektet er grønt og sosialt, og Høyre vil bidra til rask gjennomføring av det, skriver Tage Slind Jensen, Sofie Rønnevik og Linda Johnstone Sørensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Nesodden kan snart få sitt første prosjekt med leie til eie-boliger, som er et viktig tiltak for å få flere unge inn på boligmarkedet.

På onsdag stemte et stort flertall i teknikk-, miljø- og planutvalget for å legge prosjektet ut på høring. Rødt anket riktignok saken til kommunestyret, men her er flertallet det samme som i utvalget. Dette har derfor lite å si i praksis, og vi vil benytte anledningen til å feire.

Nesoddens boligmarked skal være for alle. Det er viktig med et variert marked for å få en variert befolkning. I dag må du ha ganske høy inntekt for å kunne bosette deg på Nesodden. Faktisk er den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen hele 62 000 kr. Med så dyre priser ekskluderes mange fra markedet vårt, især unge og andre grupper som – av ulike årsaker – ikke har så god råd.

Nesodden har lenge hatt en forholdsvis ung befolkning, men dette er i ferd med å endre seg. Befolkningen vår blir stadig eldre, og vi må gjøre aktive grep for å tiltrekke oss unge. Det er en skam at kommunen vår er den i landet med høyest gjennomsnittsalder for førstegangskjøp med hele 31,2 år (!).

Politikere – fra alle partier – har lenge snakket om at det må realiseres prosjekter som gir flere veier inn på boligmarkedet. Nå er vi et stort steg nærmere å få vårt første boligsosiale prosjekt realisert, nemlig i Hellvikveien 46 (Skjønhaug-tomten).

Prosjektet har vært oppe til behandling ved flere anledninger, og er nå godt gjennomarbeidet. Prosjektledelsen har vært lydhøre ovenfor politikerne og tatt med innspill, for eksempel er antallet boliger med en leie til eie-ordning økt fra 28 til 48. Det er akkurat dette Nesodden trenger.

Boligprosjektet har vært kontroversielt fordi utbyggingstomten ligger inntil Bergerskogen, som er vernet. Det er imidlertid viktig å understreke at prosjektet ikke er i Bergerskogen, men på en tilgrensende tomt; et hogstområde rett ved eksisterende bebyggelse.

Eiketrær som står på tomten, skal bli en del av utenomhusarealet og vil få bedre levekår uten granskog rundt seg. De har potensiale til å bli både store og hule med tiden. En stokk med sjelden sopp skal også flyttes for å ta vare på den.

Prosjektet er grønt og sosialt, og Høyre vil bidra til rask gjennomføring av det. Vi ser frem til en god og grundig høringsprosess og endelig vedtak av prosjektet.

Skrevet av:

Linda Johnstone Sørensen, leder for teknikk-, miljø- og planutvalget

Sofie Rønnevik, medlem av teknikk-, miljø- og planutvalget

Tage Slind Jensen, varaordfører