Hotell på Nesodden? Ja, takk!

22. mai 2024 vedtok kommunestyret å igangsette planlegging og regulering av et hotell på Nesoddtangen. Varaordfører Tage Slind Jensen skriver om den gledelige nyheten her.

– Nesoddtangen er Nesoddens indrefilet og har et stort utviklingspotensial, skriver Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

De neste årene skal Nesodden kommune gjøre flere nødvendige og store investeringer i skolebygg og sykehjem. Det kom mange ønsker og innspill fra innbyggerne da investeringskabalen skulle legges tilbake i 2021. Flere ønsket seg blant annet svømmebasseng og kulturhus, hvilket man dessverre ikke fant plass til. Heldigvis finnes det flere veier til mål. Et hotell på Nesodden vil dekke flere behov og mange av innbyggernes ønsker.

I forrige periode undersøkte kommunen om det finnes kommersiell interesse for å etablere et hotell på Nesodden, og resultatet var gledelig: Flere aktører vil melde interesse om kommunen begynner å tilrettelegge for et hotell! Interessen er, ikke overraskende, størst på Nesoddtangen, hvor vi hadde hotell i gamledager. Denne tomten er Nesoddens indrefilet og har et stort utviklingspotensial. Nå som kommunen har overtatt Hesteløkka på vestsiden av Nesoddtangen, og kyststien skal åpnes på østsiden, må vi sørge for en helhetlig og god utnyttelse av hele området – med hotell.

Det er en kjent utfordring at Nesodden mangler et overnattingstilbud. Dette rammer både pårørende til pasienter på Sunnaas sykehus og nesoddinger som skal avholde større arrangementer og selskap. Det er synd at disse må reise ut av kommunen for å finne et slikt tilbud.

Et større hotell vil i tillegg kunne tilby scene- og konferansefasiliteter. Dette erstatter så klart ikke et kulturhus, men kan fungere som en god substitutt. Det er også mulig å realisere et basseng, noe kommunen vår sårt trenger. Et hotell med disse fasilitetene og tilbudene vil være attraktivt for folk, næringsliv og organisasjoner i hele Osloregionen, og bidra til at det legges igjen penger i kommunen vår.

Et hotell vil også medføre flere lokale arbeidsplasser, hvilket Nesodden også har et stort behov for. Mange av disse vil være godt tilpasset unge, og dermed bidra til å gi dem viktig arbeidserfaring.

Kommunen skal imidlertid hverken bygge eller drifte hotellet. Vår jobb er å tilrettelegge og regulere området. 22. mai tok kommunestyret et viktig første skritt, ved å vedta at det skal igangsettes planlegging og regulering av et hotell på Nesoddtangen.

Nesodden trenger en storstue. Jeg håper at det første spadetaket blir satt i jorden i løpet av denne perioden!