Hovedpunkter i Høyres alternative budsjett for 2020-2023

Høyre ble det største partiet på Nesodden i oppslutning ved årets lokalvalg. Våre lokalpolitikere vet at denne tilliten forplikter. Derfor jobber vi kontinuerlig for å sikre Nesoddens innbyggere en god kommune å leve i.

Høyre har i sitt alternative budsjett lagt inn en tydelig satsning på sakene vi gikk til valg på: mer kunnskap i skolen, flere lokale arbeidsplasser og nei til eiendomsskatt. Langsiktighet og økonomisk ansvarlighet er sentralt for Høyre. Budsjettet vi nå legger frem bygger derfor videre på satsningsområdene våre fra den forrige kommunestyreperioden.

Våre hovedpunkter i budsjettet er:

1. Elevene i ungdomsskolen får mer tid til læring gjennom flere undervisningstimer i norsk og matematikk.

2. Alle elever i ungdomsskolen sikres et godt miljøarbeidertilbud ved at vi utvider tjenesten med én stilling.

3. Helsesykepleier skal være tilgjengelig hver dag for alle elever på Nesodden.

4. Det spesialpedagogiske tilbudet på Myklerud og Bakkeløkka skole styrkes.

5. Pedagogtettheten i barnehagene økes gjennom en forsterket satsning på etter- og videreutdanning.

6. SFO tildeles ekstra bemanningsressurser som følger barn med behov for dette i skolen.

7. Skatten som vårt lokale næringsliv betaler for sine lokaler trappes ned og avvikles de neste fire årene.

8. Det legges opp til en utredning av ny skolestruktur der alle alternativer blir vurdert, inkludert ny ungdomsskole på Skoklefall.

9. Eiendomsskatt på bolig innføres ikke.

10. Miljøsatsingen fra forrige periode styrkes ytterligere gjennom en satsing på solceller.

Inndekning

Høyre klarer å gjennomføre disse tiltakene ved å se på realitetene i kommunedirektørens fremlagte budsjett. Nesodden er en populær kommune å bosette seg i, og i løpet av de siste årene har det kommer flere med høy skatteevne. Derfor har vi økt skatteanslaget med et moderat beløp. I tillegg har vi lagt ned rentebanen etter de siste signalene fra markedet med blant annet synkende fastrente på lengre lån.

Andre tiltak er å justere ned kapasiteten i byggesaksavdelingen i tråd med den nye utbyggingstakten som partiene i posisjon (Ap, MDG, SV og V) foreslår. I tillegg har vi justert investeringstidspunktet for nye skoler i tråd med realistisk saksbehandlings- og utbyggingsprosess, hvilket fører til en forskyvning av overføringene fra drift til investeringsfinansiering.

Et budsjett som satser på skole, næringsliv og miljø

Høyre er et parti som setter elevene, næringslivet og miljøet i sentrum. Vi vet at budsjettet er stramt, men anser det som riktig å investere i skole, næringsliv og miljø. En god skole utjevner sosiale forskjeller, og dagens barn og unge trenger inngående kunnskap og kompetanse for kunne løse fremtidens utfordringer. I tillegg vil vi ha behov for flere lokale arbeidsplasser – både av hensyn til verdiskapning og miljø. Et robust lokalt næringsliv vil være viktig for å sikre et bærekraftig lokalsamfunn også i fremtiden. Til slutt vet vi at kampen mot økte utslipp også krever lokale tiltak. Høyre vil gjøre det enklere for enkeltmennesker og private husholdninger å ta miljøvennlige valg.

Høyre håper at de andre partiene i kommunestyret vil komme forslagene våre i møte slik at vi, sammen, kan skape et mer bærekraftig lokalsamfunn.