Høyre er på lag med jobbskaperne

Nesodden trenger mer næringsliv. Mulighetene er mange, men vi trenger politikere som lytter til og følger opp behovene til næringslivet. Det gjør vi i Høyre. Vi vil prioritere flere arealer til næring, redusert skatt på næringseiendom og at Nesodden skal bli en ja-kommune.

Bilde av Trude Thorsdatter Evensen
– Høyre har en grunnleggende positiv holdning til alle som vil skape og få til noe på Nesodden, skriver Høyres 2. kandidat Trude Thorsdatter Evensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Næringslivet bidrar enormt til lokalsamfunnet vårt. Bedriftene skaper lokale arbeidsplasser, sosiale møtesteder i form av kafeer og restauranter og mange gir støtte til frivillige lag og foreninger. I tillegg setter de Nesodden på kartet. Jo flere tilbud vi har, desto flere grunner har man til å reise til kommunen vår – enten for å jobbe eller som turist.

Hver dag pendler over 6000 nesoddinger ut av kommunen, og der legger de igjen penger. Høyre vil at flere både skal kunne bo og jobbe på Nesodden.

Men næringslivet trenger mer enn flotte ord og formuleringer for å lykkes. De trenger politikere som vil handle! Vi vet blant annet at arealmangel er en utfordring for mange bedrifter, og flere har trukket frem skatten på næringseiendom som et hinder. Høyre har derfor, i denne perioden, foreslått å sone om flere arealer til næring og redusere skatten.

Dette har vi imidlertid ikke fått flertall for, men vi vil prøve på nytt i den neste – da forhåpentligvis med et nytt og mer næringsvennlig flertall.

Vi vil også komme videre i arbeidet med å utvikle Nesoddtangen-tomten, som har et kjempestort potensial for næringsliv. Hvis man for eksempel ønsker hotellvirksomhet her, må kommunen få fart på reguleringsprosessen. Ved budsjettbehandlingen i 2022, foreslo Høyre å igangsette forprosjektering, som er første steg på veien. Men heller ikke dette fikk flertall.

Høyre har en grunnleggende positiv holdning til alle som vil skape og få til noe på Nesodden. Om vi får velgernes tillit og overtar styringen av Nesodden til høsten, vil vi endre kommunens grunnholdning fra «nei» til «ja». Vårt mål er at næringslivet skal oppleve kommunen som en positiv, serviceinnstilt og forutsigbar samarbeidspartner. Vi i Høyre er på lag med jobbskaperne!

Skrevet av:

Trude Thorsdatter Evensen, 2. kandidat for Nesodden Høyre