Høyres høringsuttalelse til kommuneplanens arealdel

Kommuneplanens arealdel (KPA) er blant de viktigste planene i Nesodden kommune, og skal nå rulleres. Under kan du lese Høyres innspill og endringsforslag til administrasjonens forslag.

Høyre vil sikre deg større råderett over egen eiendom.

Høyres fire mål

På bakgrunn av innspill fra medlemmer i partiet, innbyggere og bedrifter på Nesodden, har vi satt sammen og sendt inn en høringsuttalelse til administrasjonens forslag. Høyres uttalelse har fire overordnende mål. Vi ønsker å:

1. Gi innbyggerne større råderett over egen eiendom

Høyres mål er at du skal kunne bestemme mer over din egen tomt. Så lenge endringene du ønsker å gjennomføre ikke går utover noen andre, ser vi ingen grunn til å tvinge folk gjennom lange søknadsprosesser og politisk behandling.

2. Legge til rette for flere næringsarealer

Næringslivet skaper lokale arbeidsplasser og utvikler tilbud som kommer Nesoddens befolkning til gode. En utfordring for mange bedrifter er mangelen på arealer, og flere har derfor flyttet ut av Nesodden. Høyre vil derfor bidra til at flere områder sones om til næringsformål.

3. Styrke de folkevalgtes makt ved å begrense administrasjonens mulighet til å utøve skjønn

Administrasjonens planforslag inneholder flere vage formuleringer som gjør dem i stand til å utøve skjønn. Erfaringsmessig kommer ikke skjønnsutøvelsen Nesoddens innbyggere til gode. Vi tar til orde for klarere språkbruk, slik at de politiske føringene blir tydeligere.

4. Fjerne detaljreguleringer som ikke hører hjemme i en overordnet KPA

Forslaget til administrasjonen inneholder en rekke detaljerte bestemmelser som ikke hører hjemme i en KPA, som skal være overordnet. For eksempel er det foreslått et generelt forbud mot å bygge svalganger av hensyn til bokvalitet. Slike konkrete bestemmelser skal inn i reguleringsplaner, ikke KPA-en.

Har vi glemt noe?

Vi får ikke med oss alt. Dersom du mener at vi har glemt noe, eller har andre innspill til høringsuttalelsen vår, er det bare å ta kontakt med Jørn Bertelsen eller Linda Johnstone Sørensen, som er Høyres representanter i plan- og byggesaksutvalget. Innspillene dine vil komme til nytte når saken senere kommer opp til politisk behandling.

Jørn Bertelsen: jorn.g.bertelsen@online.no
Linda Johnstone Sørensen: lindajsorensen@gmail.com