Jo, Venstre, Nesodden trenger et hotell!

– Et hotell på Nesoddtangen vil være utelukkende positivt for kommunen, skriver Kjell Martin Johansen Wigemyr (FrP) og Tage Slind Jensen (H).

– Mange besøker allerede Nesodden om sommeren for naturen og kyststien. Med et overnattingstilbud vil enda flere komme, skriver Kjell Martin Johansen Wigemyr og Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Et hotell på Nesoddtangen vil gi kommunen nye arbeidsplasser, et overnattingstilbud og en etterlengtet storstue. Det er synd at Venstre ikke ser dette.

For noen år siden bestilte kommunen en markedsanalyse for å vurdere grunnlaget for et hotell på Nesodden. Svaret var klart: ja, og plasseringen burde være på Nesoddtangen. Derfor vedtok kommunestyret i mai, med 19 mot 12 stemmer, å starte et reguleringsarbeid for å tilrettelegge for et hotell.

Høyre og FrP mener at et hotell på Nesoddtangen vil være utelukkende positivt for kommunen.

For det første vil det skape mange nye arbeidsplasser i privat sektor, noe Nesodden trenger. Mange av disse vil være egnet for unge og gi dem verdifull arbeidserfaring. I tillegg vil et hotell styrke turist- og reiselivsnæringen. Mange besøker allerede Nesodden om sommeren for naturen og kyststien. Med et overnattingstilbud vil enda flere komme, noe som vil øke markedet for lokale butikker og serveringssteder.

Apenes påpeker at det er usikkert om folk vil reise fra Oslo for å være på eller jobbe på et hotell på Nesoddtangen. Dette er et merkelig utsagn. Det finnes mange suksessfulle hoteller i kommunene rundt Oslo, som Sandvika og Lillestrøm. Med kun 23 minutter fra Aker brygge til Nesoddtangen, vil det ta kortere tid å reise hit fra Oslo sentrum enn til mange av byens hoteller. Dette gjør Nesoddtangen til en attraktiv destinasjon for seminarer og konferanser, noe som gir grunnlag for helårsdrift.

Hotellet vil ikke bare gagne næringslivet, men også lokalbefolkningen. Det er soleklart behov for et overnattingstilbud som kan benyttes ved større bryllup, konfirmasjoner og selskaper. Hotellet kan også inkludere fasiliteter som et svømmebasseng og konsertlokale – tilbud som kommunen ikke har råd til å realisere på egenhånd, men som innbyggerne ønsker.

Til slutt mener vi at et hotell på Nesoddtangen vil berike området. Hotellet vil ikke være som de massive høyblokkene Apenes har illustrert. De arkitektoniske mulighetene er mange, og det er mye inspirasjon å hente fra eksisterende skisser, omgivelsene rundt og områdets historie. I dag er Nesoddtangen først og fremst en fergeterminal og parkeringsplass. Et hotell vil gi området en tydeligere identitet og kan bli en perle i Oslofjorden.

Vi i Høyre og FrP ser frem til å jobbe videre med dette. Nesodden trenger et hotell!

Skrevet av:

• Kjell Martin Johansen Wigemyr, kommunestyrerepresentant (FrP)
  • Tage Slind Jensen, varaordfører (H)