Mer læring i skolen med Høyre

– Høyres oppskrift på en god skole er ikke ny, men den er effektiv, skriver Anette Løes Hokholt Wiik i dette innlegget.

– Skolen skal utdanne barna våre, ikke oppdra dem, skriver Høyres leder i tjenesteutvalget på Nesodden, Anette Løes Hokholt Wiik. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Mens Ap-regjeringen bare prater om utfordringene i skolen, vil vi i Høyre faktisk gjøre noe med dem. Vi vil stille tydelige krav, ha mer disiplin i skolen og utfordre elevene på sitt nivå.

Skolen skal være en arena der barn og unge trives, lærer og mestrer. Veldig mye er bra i norsk skole, men mye kan også bli bedre. Nå peker mange av pilene i feil retning. For eksempel viser PISA-undersøkelsen at norske elever presterer svakere i lesing, matematikk og naturfag enn for bare få år siden.

Dette har regjeringen ingen løsninger på.

Da Tonje Brenna var kunnskapsminister, var det friskolene som angivelig var den store utfordringen i skolepolitikken. Etter at Kari Nessa Nordtun overtok, har skytset heller blitt rettet mot skjermbruk og russetid.

Ingenting av dette bidrar til å løse hovedproblemet i norsk skole, nemlig at altfor mange barn og unge ikke mestrer grunnleggende ferdigheter som lesing og regning. Hvis man ikke kan lese og regne skikkelig det man begynner på videregående, øker sannsynligheten for at man dropper ut. Det minker igjen sjansen for at man kommer seg i jobb.

Derfor er vi i Høyre tydelige på at de grunnleggende ferdighetene må prioriteres gjennom hele skoleløpet. Ofte blir vi anklagd for å fremme en «teste- og puggeskole». Det lever vi godt med. Vi må vite om elevene behersker det de skal, slik at vi kan tette små kunnskapshull før de vokser seg store.

Vi vil ha tydelige kompetansemål, og at lærerne jevnlig skal gi elever på ungdomsskolen og videregående karaktervurderinger. Høyre vil også sikre at lærerne har de virkemidlene som trengs for å ha orden og disiplin i klassen. Skolen skal utdanne barna våre, ikke oppdra dem.

Ikke minst trenger vi en skole som er bedre tilpasset hver enkelt elev. Ingenting er mer demotiverende enn å ikke forstå hva læreren snakker om, eller ikke få nok utfordringer på skolen. Høyre vil derfor ha mer tidsavgrenset «nivådeling» i skolen, slik at alle kan bli utfordret på sitt faglige nivå.

Høyres oppskrift på en god skole er ikke ny, men den er effektiv. I motsetning til Ap, går ikke Høyre til kamp bare mot skjerm og russetid i skolen. Vi går til kamp for mer læring i skolen.

Skrevet av:

Anette Løes Hokholt Wiik, leder i tjenesteutvalget og kommunestyrerepresentant