Nesodden Høyres partiprogram for 2023-2027

Et trygt og tydelig program som prioriterer det viktigste først i en urolig tid.

Nesodden Høyre har utarbeidet et nytt forslag til partiprogram for 2023-2027. Nå vil de ha innspill før programmet skal endelig vedtas 10. november. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Et trygt og tydelig program

– Nesodden Høyre går til valg på et tydelig program med klare ambisjoner og mye ny politikk. Samtidig er det et gjenkjennelig og trygt Høyre-program som prioriterer det viktigste først: skole, eldreomsorg og folks privatøkonomi. Det er spesielt viktig i en tid der mange kjenner på bekymring, både med tanke på krigen i Europa og egen økonomi, sier ordførerkandidat Tage Slind Jensen.

Nesodden Høyre startet sin programprosess høsten 2021. Siden da har programkomiteen gjennomført flere innspillsmøter med ulike foreninger, råd og forbund på Nesodden, og møtt velgere på aksjoner. Tage opplever at programmet svarer på utfordringene næringslivet, frivilligheten og innbyggerne møter.

– Jeg synes at vi har hatt en god prosess, og vil takke alle som har kommet med forslag til programmet vårt. Vårt mantra er at vi lager den beste politikken sammen, og derfor setter jeg stor pris på engasjementet. Jeg er veldig stolt av programmet vårt, og gleder meg til å fortelle om Høyres løsninger på stands, husbesøk og andre valgkampaktiviteter, avslutter Tage.

Les det vedtatte programmet her:

Høyres fire hovedsatsninger

Nesodden Høyre har definert fire satsningsområder for den neste kommunestyreperioden:

1. Vi skal skape en skole der alle kan lykkes

Høyres mål er at alle barn skal trives og oppleve mestring på skolen. Trygge og gode lærere er det beste virkemiddelet for å få til dette. Derfor må Nesodden kommune være en attraktiv arbeidsplass, og investere i lærernes kompetanse. I tillegg må skolen gjøres mer tilpasset hver enkelt elev. Høyre vil legge til rette for flere valgfag på ungdomsskolen, mer praktisk undervisning og tilpasning etter nivå. Høyre vil også investere i nye og moderne skolebygg der det er nødvendig, og sørge for at eksisterende bygg blir bedre vedlikeholdt.

2. Nesodden skal bli landets grønneste kommune, og Oslofjorden skal reddes

Klima- og naturkrisen må også bekjempes på lokalt nivå. Høyres ambisjon er at Nesodden skal bli landets grønneste og mest bærekraftige kommune. Dette kan oppnås ved å legge til rette for en mer sirkulær økonomi, stille strenge klima- og miljøkrav og gjøre det enklere for folk å ta klimavennlige valg i hverdagen. Ikke minst må innsatsen for å redde Oslofjorden trappes opp. Høyre vil engasjere både kommunen, næringslivet og frivilligheten i arbeidet med en renere fjord.

3. Nesoddens boligmarked skal være for alle

Over flere år har Nesodden hatt landets høyeste prisstigning på boliger. På grunn av de høye prisene, er det svært vanskelig for førstegangskjøpere og folk med vanlige inntekter å kjøpe bosted på Nesodden. Høyre mener derfor at det må legges til rette for bygging av flere rimelige leiligheter, og flere leie til eie-prosjekter. Videre må boligmarkedet på Nesodden gjøres mer variert. Det mangler blant annet sentrale leiligheter tilpasset eldre som ikke lenger ønsker å bo i hus med flere etasjer. Høyre vil regulere for flere slike boliger for at man kan leve hele livet sitt på Nesodden.

4. Nesodden skal bli en næringsvennlig og serviceinnstilt ja-kommune

Høyre vil at Nesodden skal bli en ja-kommune. Det innebærer at kommunen skal møte folk og bedrifter med en positiv og serviceinnstilt grunnholdning. En innbygger som ønsker å bygge på terrassen sin, skal ikke måtte vente flere måneder på å få tilbakemelding fra kommunen. Høyre vil derfor sørge for raskere og mer effektiv saksbehandling. Videre må det legges til rette for mer verdiskaping og næringsutvikling i kommunen, blant annet ved å stille flere arealer til disposisjon. Lykkes næringslivet på Nesodden, vil det skapes flere lokale arbeidsplasser og tilbud som kommer innbyggerne til gode.

– Dette er et partiprogram som prioriterer det viktigste først: skole, eldreomsorg og privatøkonomi. Samtidig har vi utarbeidet et program med tydelige politiske ambisjoner og mål, sier ordførerkandidat Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Les det nye programforslaget her: