Nok gode lærere er det viktigste i skolepolitikken

Varaordfører Tage Slind Jensen skriver om viktigheten av nok gode lærere i skolen i forbindelse med den internasjonale lærerdagen.

For at alle elever skal ha mulighet til å lykkes, må de lære seg å lese, skrive og regne skikkelig. Da må vi sørge for nok gode lærere i skolen.

Det er veldig mye bra i norsk skole, men under Støre-regjeringen er det flere piler som peker i feil retning. Blant annet har norske ungdomsskoleelever de siste årene blitt dårligere i matematikk, naturfag og lesing, og hele 1 av 5 elever fullfører ikke videregående. Og det er særlig guttene som sakker akterut. Tallene viser at nesten 70 prosent av de som får spesialundervisning i grunnskolen er gutter.

Disse utfordringene forsterkes ved at mange lærere og rektorer velger å slutte, samtidig som stadig færre ønsker å bli lærer. Faktisk mangler nesten 1 av 5 «lærere» i skolen lærerutdanning. Det er alarmerende.

Støre-regjeringens løsning, i en tid der elevene presterer svært dårlig i lesing og regning, er å prioritere de store midlene til grendeskoler i distriktene, billigere barnehage og gratis halvdagsplass på SFO fremfor kunnskap og kvalitet i skolen.

For Høyre er det viktigste å ta tak i små problemer før de blir store. Da må vi satse på tidlig innsats gjennom hele skoleløpet og – ikke minst – sikre nok gode lærere. Dette er helt avgjørende for en god skole. Vi trenger flere motiverte og dyktige lærere som kan sørge for at elevene opplever kvalitet, mestring og trivsel på skolen.

Høyre vil derfor prioritere midler til etter- og videreutdanning av lærere, bedre oppfølging av nyutdannede lærere og gjøre det mer attraktivt å jobbe som lærer ved å gi dem flere karriereveier.

Hvis du er lærer og ønsker deg høyere lønn innenfor skoleverket, må du i dag søke administrative eller lederstillinger. Høyre vil beholde de gode lærerne i klasserommet, og derfor innførte vi lærerspesialistordningen da vi satt i regjering sist. Lærerspesialister er, kort fortalt, lærere med større fagansvar og noe høyere lønn. Til tross for at ordningen ga gode resultater, ble den dessverre avviklet av Støre-regjeringen i 2022. Om vi skulle vinne valget neste år, vil den bli gjeninnført.

Også må vi, sivilsamfunnet, gi læreren tid og rom til å være sjefen i klasserommet. Det betyr at foreldre må bli flinkere til å ta noen skritt tilbake og gi lærerne mulighet til å være lærer – med tillit og pedagogisk handlingsrom i ryggen.