På lag med Nesoddens frivillighet

– Som kommune er det viktig at vi støtter frivilligheten så godt vi kan, skriver Tage Slind Jensen (H) og Hanne Finanger (KrF) i dette innlegget.

– Nesodden hadde ikke vært det samme uten frivilligheten, skriver Tage Slind Jensen (Høyre) og Hanne Finanger (KrF). Foto: Anja Antonsen, Nesodden kommune.

På Nesodden bor det mange mennesker som gjør en uvurderlig innsats for sine lokalsamfunn på ulike vis, både innen idrett, kultur, ungdomsarbeid, integrering og inkludering. Nesodden hadde ikke vært det samme uten frivilligheten.

Derfor er Høyre og KrF opptatt av å legge til rette for en sterk frivillighet i kommunen.

Frivilligheten er ikke «bare» et supplement til det offentlige. Den har en egenverdi. Når folk velger å bruke tid på frivillig arbeid, gir de av seg selv til andre og får mye tilbake. Det skaper gode relasjoner mellom mennesker.

Videre finnes det mange oppgaver som frivilligheten har bedre forutsetninger for å løse enn det offentlige. Som kommune er det derfor viktig at vi støtter frivilligheten så godt vi kan.

På flere områder samarbeider allerede kommunen og frivilligheten godt. For eksempel har vi en ansatt aktivitets- og frivillighetskoordinator på Nesoddtunet, som inkluderer frivilligheten i å skape aktiviteter og opplevelser for beboerne. Siden denne stillingen tiltrådte, har aktivitetsnivået på sykehjemmet tatt seg opp betraktelig – til stor glede for både beboerne og deres pårørende.

Kommunen tilbyr også gratis aktivitetskort på 2000 kr per semester til barn og unge mellom 6 og 19 år, som blant annet kan brukes til å dekke utstyrskostnader. Dette gjør at alle barn, uavhengig av foreldrenes inntekt, kan ta del i idretts- og kulturaktiviteter. Det skaper samhold og tilhørighet.

Vi vil også nevne at kommunen nylig opprettet et søknadsbasert fond, «Landsbyfondet», som frivilligheten kan søke om tilskudd fra til å gjennomføre aktiviteter. Ideen ble lansert av Venstre for noen år siden, og rammene ble fastsatt i kommunestyret 24. april. Vi er glade for at vi fikk flertall for å sikre også tros- og kirkesamfunn muligheten til å søke om midler til sine frivillige aktiviteter.

Hovedutfordringen for frivilligheten på Nesodden har vært, og er, mangelen på arealer. Vi mener derfor at Varden leir må kunne brukes av frivilligheten – til kultur, friluftsliv og aktiviteter rettet mot barn og unge. Vi ser frem til å utvikle området sammen med frivilligheten, som vi vet vil og kan få til mye på Varden.

Vi håper også at Samfunnshuset kan beholdes og videreutvikles som kultur- og forsamlingsarena. Det er lite sannsynlig at kommunen vil ha råd til et eget kulturhus med det første. Derfor må vi gjøre det vi kan for å sikre eksisterende lokaler som benyttes av frivilligheten.

Vi må spille på lag med frivilligheten. Sammen kan vi oppnå mye!

Skrevet av:

• Tage Slind Jensen, varaordfører (Høyre)
  • Hanne Finanger (KrF)