Nesodden Høyres kommunestyreprogram 2019-2023

Utvikling i hele kommunen, et godt læringsmiljø for barn og unge, grønn vekst og kvalitet i eldreomsorgen er blant hovedsatsningene i Nesodden Høyres valgprogram for 2019-2023.

Nesodden Høyre har nå vedtatt sitt valgprogram for perioden 2019-2023. Den endelige versjonen ble vedtatt på programbehandlingen som fant sted 28. februar.

Nesodden Høyres programkomité har bestått av:

Tage S. Jensen, komitéleder

Erik Adland, ordførerkandidat

Harald Tronvik, leder av Nesodden Senior Høyre

Jørn G. Bertelsen, gruppeleder

Torbjørn Sætre, leder for Helse- og omsorgsutvalget

Bred prosess og forankring

Nesodden Høyre har hatt en bred og innholdsrik programprosess; vi har banket dører og mottatt hundrevis av innspill fra lokalbefolkningen via nett.

Førsteutkastet ble sendt ut på høring i partiorganisasjonen 21. januar, og programkomiteen mottok hele 60 endringsforslag. Flere meninger og ideer har blitt ytret og diskutert, og Nesodden Høyre står igjen med et valgprogram med bred forankring blant partiets medlemmer.

Vårt mål var å ha en programprosesspreget av åpenhet og inkludering, og derfor har vi diskutert og vurdert allemottatte innspill. Vi synes det er viktig at alle får ta del i den politiskeprosessen, ettersom det finnes mange gode ideer og løsninger utenforkommunestyresalen. God politikk oppstår ikke i et vakuum – den skaper vi sammen, sier Tage S. Jensen, leder for programkomiteen.

Valgprogrammet finner du nederst i artikkelen!

På lag med fremtiden

Nesodden Høyres politiske prosjekt er todelt: Vi skal føre politikk som spiller på lag med fremtiden, slik at vi er beredt på å møte kommende utfordringer, samtidig som vi skal bevare kommunens egenart og karakter. Kommunestyreprogrammet inneholder både visjoner for Nesodden og konkret politikk.

Vårt mål er å sikre et samfunn medmuligheter for alle. Derfor vil vi prioritere politikk som bidrar til vekst ogtrygghet i alle kommunens kretser. Vi ønsker en barnehage og skole som ser hverenkelt, verdighet i eldreomsorgen, et bedre kollektivtilbud og merverdiskapning i kommunen, sier Tage S. Jensen.

– Vi vil føre en politikk som setter mennesketog ikke systemet i sentrum; enkeltmenneskers ønsker og utfordringer skalbehandles med respekt. Derfor vil vi kjempe mot innføring av eiendomsskatt,sikre trygge og moderne læringslokaler for barn og unge, etablere flereinnfartsparkeringer, gi rom for valgfrihet i omsorgstilbudene og gjøre detenklere å velge miljøvennlig. Dette er politikk som gjør programmet vårtfremtidsrettet, sosialt og inkluderende, fortsetter Tage S. Jensen.