Skolestruktur for fremtiden

Målsettingen for Høyre i en sak om skolestruktur vil alltid være å gi elevene på Nesodden best mulig rammebetingelser for å understøtte de målene vi har for undervisningen.

Dagens bygg er i dårlig tilstand

Det er en kjensgjerning at flere av skolebyggene i kommunen er i en slik tilstand at de ikke tilfredsstiller de kravene man må kunne stille til et skolebygg, hverken når det gjelder inneklima, planløsning, energiøkonomi eller generell tilstand.

Vi har ingen tro på at en rehabilitering vil gi et akseptabelt resultat. For kort tid siden ble det brukt 15 millioner kroner på oppgradering av ventilasjonsanlegget på Alværn uten at det ga nevneverdige resultater. Det viser hvilke utfordringer vi står overfor. Vi mener at den beste løsningen uansett vil være å bygge nytt.

En samlet løsning på Skoklefall

I valget mellom å bygge en ny ungdomsskole på Alværn og å samle de to ungdomsskolene på Nordre Nesodden, har vi konkludert med at vi ønsker en samlet løsning, og vi mener at denne skolen bør bygges på Skoklefall.

Hvorfor ønsker vi en samlet løsning?

• En samlet løsning gir kortere skolevei for flere
  • En samlet løsning gir mest og best skole for pengene
  • En samlet løsning gir mulighet til en styrking av det faglige innholdet ved at det etableres sterkere fagmiljøer
  • En samlet løsning kan gi elevene et bredere fagtilbud
  • En samlet løsning gir elevene bedre tilgang til støtteressurser som f.eks helsesykepleier

Vi er kjent med de innvendingene som reises mot en samling av ungdomsskolene. Vi mener imidlertid at utfordringer knyttet til skolemiljø ikke i første rekke er knyttet til skolestørrelse. Det finnes liten eller ingen forskning som viser en slik sammenheng. Det er andre faktorer, som for eksempel organisering av skolehverdagen og lærerkompetanse som er viktigere for skolemiljøet. Vi merker oss også at flere innbyggere med skolefaglig bakgrunn og tilknytning til Nesoddskolen nå har meldt seg på i debatten og bidratt til å nyansere det vi oppfatter som et ensidig bilde av sammenhengene på dette området.

Hvorfor ønsker vi Skoklefall?

• Skoklefall gir mer fleksibilitet med tanke på fremtidig utbygging som kan gjøres etappevis i stedet for alt på en gang
  • Skoklefall tar noe av presset bort fra det sentrale Tangen-området
  • Skoklefall gjør det lettere å løse trafikale utfordringer, det er god offentlig kommunikasjon og ferdig opparbeidet gang- og sykkelvei i alle retninger
  • Skoklefall er den mest sentrale beliggenheten for flest mulig elever
  • Skoklefall er nær der hvor veksten må antas å komme de neste årene

Det er blitt pekt på utfordringer med tomtevalget på Skoklefall i og med nærheten til Steinerskolen og begrenset plass til det som ønskes bygget og eventuell fremtidig utvidelse . Derfor ønsker vi at det utredes en alternativ plassering på den andre siden av Fylkesveien på området mellom Heia barnehage og Skoklefall senter.

Under kommunestyremøtet 13. juni, fremmet vi følgende forslag:

1. Ungdomsskolene Alværn og Tangenåsen samles i et nytt bygg på Skoklefall.
  2. Tangenåsen ungdomsskole bygges om til ny barneskole for Nesoddtangen. Det bygges i tillegg ny hall til erstatning for dagens gymsal.
  3. Det bygges en flerbrukshall og svømmehall på Skoklefall.
  4. Som et alternativ til tomten øst for FV 156 på Skoklefall om angitt i mulighetsstudien utredes også området mellom Heia Barnehage og Skoklefall senter.
  5. Deler av utbyggingen kan finansieres ved salg av arealer der Nesoddtangen skole ligger i dag.
  6. Myklerud barneskole rehabiliteres i påvente av at planen for Fagerstrand sjøside og Skogheimkrysset er konkretisert.

Resultatet

Forslaget vårt ble imidlertid nedstemt av et flertall i kommunestyret – formannskapets innstilling ble vedtatt. Det vil si at man nå skal igangsette et skisseprosjekt der man utreder konsekvensene av (A) en samling på Tangenåsen og (B) rehabilitering av eksisterende bygg. Flertallet var ikke villige til å inkludere vårt alternativ i den videre prosessen, til tross for at de påstår at mer kunnskap er nødvendig før en beslutning fattes. Det er uheldig med tanke på den videre prosessen og elevene på Nesodden.