Strandlia 2 er et grønt og godt prosjekt som Nesodden trenger!

I et leserbrev til Amta har flere lokale MDG-politikere tatt til orde for at boligprosjektet Strandlia 2 bør legges på is, da det visstnok er både naturfiendtlig og i strid med gjeldende kommuneplan. Dersom det settes på vent, risikerer kommunen å miste et grønt prosjekt som vil legge til rette for at flere unge kan oppleve boligdrømmen på Nesodden. Derfor stiller Høyre seg positive til prosjektet.

Slik kan Strandlia 2 bli seende ut. Illustrasjon: Windriver AS

Et grønt og klimavennlig prosjekt

Arbeidet med Strandlia 2 har pågått siden 2016, og har vært oppe til politisk behandling flere ganger. Høyres oppfatning er at utbygger har lyttet til politikernes innspill og gjort ønskede tilpasninger i prosjektet. For eksempel har antallet boliger blitt redusert fra 118 til 72 enheter og viktige naturverdier i området skal bevares. I prosjektet ligger det blant annet inne en buffersone i sydøst mellom boligene og lerkefalkens hekkeområde. I tillegg skal det gjøres enkelt for beboerne å ta klimavennlige valg: Det skal eksempelvis etableres flere ladeplasser for elbil og elsykkel i området, mulighet for å installere solceller på takene og oppsamling av sommervann til vanning. Dermed er det lite grunnlag for å påstå at prosjektet vil ødelegge Fagerstrands natur, slik MDG gjør.

Nesodden må bli en ja-kommune

Videre vil det være useriøst å bremse arbeidet med planen nå. Det har allerede blitt brukt mye tid og ressurser på prosjektet, og Nesodden har ikke akkurat rykte på seg for å være en effektiv kommune når det kommer til utbyggingssaker. For at Nesodden skal bli en attraktiv kommune for utbyggere og næringslivsaktører, må vi bli en ja-kommune som spiller på lag med de som ønsker å utvikle og skape verdier på Nesodden. Det blir vi ikke ved å trenere enhver sak som medfører tilflytning til kommunen.

Boliger folk har råd til

Dernest bør det bygges flere boliger på Nesodden der det er plass og infrastrukturen legger til rette for det. Boligprisstigningen på Nesodden har vært blant landets høyeste i mange år, noe som primært skyldes at tilbudet ikke møter etterspørselen. Fortsetter dette, vil det kun være de med størst lommebok som har råd til å bosette seg i kommunen. Denne utviklingen ønsker Høyre å snu: Vi vil at flere unge og folk med vanlige inntekter skal kunne flytte til og bo på Nesodden. Da må vi også sørge for en moderat og variert boligbygging. Dette finner vi i Strandlia 2.

MDG har imidlertid rett i at Strandlia 2 ligger utenfor det som er definert som Fagerstrands sentrumsområde i kommuneplanen, men det er ikke grunn nok til å avvise prosjektet. Vi bør heller oppfordre utbygger til å tilrettelegge for at forbindelsen til sentrumsområdene og skolene styrkes.

Kommunen trenger Strandlia 2!

Strandlia 2 er et grønt prosjekt som legger opp til et variert og godt botilbud, og er helt i tråd med ønsket om å utvikle Fagerstrand. Høyre vil derfor jobbe for at man nå går videre med prosjektet snarere enn å legge det på is. Det må gjøres noe med de høye boligprisene på Nesodden. Å vedta Strandlia 2 vil være et skritt i riktig retning.

Skrevet av: Tage S. Jensen, kommunestyrerepresentant og leder for Nesodden Høyre