Tidenes mulighet for Fagerstrand

– Ingen bygger et kryss, en tursti eller boliger på dugnad. Folk, også utbyggere, må få lov til å tjene penger, skriver varaordfører Tage Slind Jensen i dette innlegget.

– Vi må ikke glemme å legge til rette for boligbygging i kommunedelplanen, skriver Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Skal vi få til hurtigbåt fra Fagerstrand, nytt kryss på Skogheim, svømmehall og alt det andre vi ønsker oss, må vi legge til rette for nok folk og boliger i kommunedelplanen.

For noen uker siden ble kommunedelplanen for Fagerstrand lagt ut på høring. Det er en stor begivenhet, ettersom den vil legge føringer på utviklingen av Fagerstrand i mange år fremover. Formålet med planen er å videreutvikle Fagerstrand som kommunens lokalsenter i syd.

Potensialet er stort, og innbyggernes ønsker for det nye sentrumsområdet er mange. For eksempel har man i lang tid snakket om å etablere en hurtigbåtforbindelse mellom Fagerstrand og Aker brygge. Dette har man imidlertid ikke fått gehør for hos Ruter, da de mener at pendlergrunnlaget er for lite til at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Videre er det mange som ønsker seg nye og flere tilbud i form av sosiale møteplasser, spisesteder, butikker og andre former for næringsliv, samt en ny kryssløsning på Skogheim.

Alt dette er mulig å få til, men det koster og krever tilrettelegging av oss politikere. Vi må ha nok pendlere for å få etablert hurtigbåtforbindelsen, og tilstrekkelig med kundegrunnlag for at spisesteder, butikker og annen detaljhandel skal kunne overleve og tørre å satse.

Ergo må vi ikke glemme å legge til rette for boligbygging i kommunedelplanen.

Videre vil det, uten flere folk og boliger, bli umulig å etablere en ny kryssløsning på Skogheim i overskuelig fremtid. Denne er planlagt realisert som et rekkefølgekrav, altså et krav som utbygger må innfri som en del av et eller flere boligprosjekter.

Rekkefølgekrav er en smart måte for kommuner å få realisert samfunnsnyttige prosjekter som de selv ikke har råd eller kapasitet til å gjennomføre. For at utbyggere imidlertid skal akseptere rekkefølgekravene, må kommunen sørge for at det er tilstrekkelig lønnsomhet i boligprosjektet.

Et godt eksempel på dette finner vi i Spro Havn. Man kan mene hva man vil om prosjektet (selv synes jeg at det er kult), men det har faktisk ført til at vi snart får gang- og sykkelsti mellom Spro og Fagerstrand, som vil glede mange innbyggere.

Dette må vi politikere ha i bakhodet når kommunedelplanen for Fagerstrand endelig skal vedtas. Om vi skal få til alt vi ønsker oss – nytt kryss på Skogheim, tursti rundt Lilleruddammen og bidrag til ny svømmehall – må vi sørge for lønnsomhet i boligprosjektene.

Realiteten er at ingen bygger et kryss, en tursti eller boliger på dugnad. Folk, også utbyggere, må få lov til å tjene penger.