Trude Evensens innlegg under budsjettdebatten 15.12

Her kan du lese innlegget gruppeleder Trude Thorsdatter Evensen holdt under budsjettdebatten 15. desember 2021.

Ordfører,


Vi står midt i en tid der mange av våre innbyggere opplever mer utrygghet og større usikkerhet enn noen gang. I snart to år har vi stått midt i en pandemi verden ikke har sett maken til på mer enn hundre år. Dette påfører både innbyggere, næringsliv og kommuneansatte tunge belastninger. Strømprisene har denne høsten nådd nivåer vi ikke har opplevd før. Dette skaper utrygghet for mange, både privatpersoner og bedrifter. For de som allerede har en økonomi som balanserer på kanten, vil slike strømpriser kunne være det som velter lasset. Endelig har vi også en eskalerende klimakrise som kan skape store utfordringer på lengre sikt.


Midt oppe i dette er et kommunebudsjett viktigere enn noen gang. Sammen skal vi bevise at vi kan forvalte kommuneøkonomien på en god måte og sikre de tjenestene innbyggerne i kommunen vår trenger og forventer – også i krevende tider. Vi har utfordringer på kort sikt som følge av krisene vi står oppe i, og vi har mer langsiktige utfordringer som skyldes større økonomiske utviklingstrekk de neste tiårene. Statens inntekter vil gå ned, og antallet som trenger tjenester fra det offentlige vil øke.


Kommunedirektøren har lagt fram et godt og balansert budsjettforslag som forsøker å adressere de utfordringene vi som kommune står oppe i. Et slikt budsjettforslag er selvfølgelig ikke kommunedirektørens verk alene. Jeg vil benytte anledningen til ikke bare å takke kommunedirektøren, men også alle medarbeiderne på ulike nivåer i kommunen som bidrar til sluttproduktet. Vi har mange dyktige og dedikerte ansatte i kommunen som legger ned mye arbeid både i budsjettprosessen og i alt det som skjer resten av året.


Nesodden Høyre har med utgangspunkt i dette forslaget, sammen med våre budsjettpartnere i Nesodden FRP og Nesodden KRF, jobbet for å gjøre budsjettforslaget enda bedre. Vi har hatt en god prosess og fremmer et samlet endringsforslag med justeringer både i driftsbudsjettet og investeringsbudsjettet som vi mener vil adressere flere utfordringer vi står overfor som kommune. Vi fremmer også i fellesskap seks verbalforslag som vi håper kan samle bred støtte i kommunestyret.


Vi hadde ved inngangen til budsjettbehandlingen håpet at det i år ville være mulig med en bredere prosess der kommunestyret som et kollegium kunne ha samlet seg om et felles produkt som alle kunne stille seg bak. En slik enighet forutsetter en reell vilje fra alle til å sette seg ned og enes om felles løsninger, og det krever en prosessledelse som har en slik enighet som formål. Vi tar til etterretning at det ikke har vært mulig å oppnå dette og velger derfor å fremme våre egne forslag som et alternativ til det forslaget som fremmes av flertallet.


Budsjettforslaget vi legger fram, innebærer små endringer på bunnlinjen i forhold til kommunedirektørens forslag med en marginal svekkelse det første året og en viss styrking i de tre siste årene av økonomiplanperioden. Vi mener at det nettopp i den usikre situasjonen vi er oppe i nå, er viktig at vi holder fast på den budsjettbalansen kommunedirektøren har lagt inn i sitt forslag, og som er basert på tidligere vedtak i kommunestyret. Enhver svekkelse vil gjøre målet om å realisere et ambisiøst investeringsprogram vanskeligere, og det vil sette vår framtidige evne til å levere gode tjenester i fare.


Jeg vil i det følgende gi en kort presentasjon av de tiltakene og endringene vi har valgt å legge inn i fellesforslaget vårt. Andre representanter for Høyre vil kommentere enkeltelementer i forslaget i mer detalj, og KrF og FrP vil kommentere omkring sine prioriteringer.


Det viktigste grepet vi velger å ta, er på investeringssiden der vi gjøre endringer i investeringsprogrammet. Den usikkerheten vi står overfor, en usikkerhet som er blitt enda tydeligere siden kommunestyret fattet sitt vedtak i mai med knappest mulig margin, gjør det nødvendig å understreke enda tydeligere hva vi som kommune må prioritere. For partiene som stiller seg bak dette forslaget, er det ingen tvil om at det som må realiseres først, er barneskoler med en kvalitet vi kan være bekjent av. Dette innebærer at vi framskynder byggingen av en ny skole på Myklerud slik at planlegging og prosjektering kan starte neste år og en ny skole kan stå ferdig i 2025. På investeringssiden har vi også funnet rom for 2 millioner som en delfinansiering av et nytt orgel til Nesodden kirke som skal stå ferdig til kirkens 850-årsjubileum i 2025.


Av reduksjoner på investeringssiden er den viktigste en skrinlegging av prosjektet med en utvidelse av Tangenten. Det arealbehovet som ble søkt dekket gjennom dette, primært til kommunens egne ansatte, må løses ved at kommunen flytter virksomhet til andre steder, fortrinnsvis til den sørlige delen av kommunen.


På driftssiden har vi valgt å reversere noen av innsparingsforslagene i kommunedirektørens forslag, men vi har også lagt inn noen nye tiltak. Flere av disse gjelder skole- og oppvekstsektoren, som reversering av foreslåtte innsparinger i Uteskolen og ordningen med miljøveiledere i ungdomsskolen. Ut over dette forslår vi midler til økt pedagogtetthet i barnehagene. For å sikre god tilgjengelighet for dem som ikke kan benytte digitale løsninger, forslår vi å opprettholde telefontidene på sentralbordet. I helse- og omsorgssektoren har vi funnet rom for å reversere den foreslåtte innsparingen for ernæringsfysiologer, og vi legger inn midler til opprettelse av en ny fastlegehjemmel. Vi har også funnet rom for en bevilgning til Nesodden Skateboardklubb til realisering av prosjektet med en Skate-bowl på Skoklefall.


Av innsparinger på driftssiden har vi foreslått ytterligere reduksjoner i administrative ressurser ut over det kommunedirektøren foreslår, en reduksjon fra to til en miljørådgiver og en omstilling av driften av Kulturisten som gjør festivalen uavhengig av kommunalt driftstilskudd.


Vi fremmer i alt seks verbalforslag som dekker flere ulike temaer. Vi har forslag om prinsipper for utvalgsmøter, om interkommunalt samarbeid i barnevernet og om vedlikeholdsetterslepet ved Nesoddparken. I skolesektoren har vi forslag om forsøksordning på ungdomstrinnet, om dysleksivennlige skoler og om digital skolehelsetjeneste. Om det ikke er mulig å enes om et tallbudsjett, håper vi at et samlet kommunestyre kan vurdere alle verbalforslag på et fritt grunnlag og at vi unngår blokkvotering avhengig av hvem som fremmer forslagene. Noe annet vil stille kommunestyrets rolle som et kollegialt organ i et uheldig lys.


Takk!