Vi er nødt til å ta noen tøffe valg og det kommer til å gjøre vondt!

– Vi må være pragmatiske og realistiske, skriver Rebekka Klem Moseby, kommunestyrerepresentant for Høyre, i dette leserinnlegget.

Bilde av Rebekka Klem Moseby i vinterlandskap.
I dette leserinnlegget skriver Rebekka Klem Moseby om behovet for endringer i Nesoddens investeringsbudsjett. Foto: Privat.

Det er ikke til å stikke under en stol at Nesodden kommune står ovenfor en svært krevende situasjon med tanke på investeringer. Vi har eksempelvis for mange formålsbygg med store vedlikeholdsetterslep, og det må gjøres fortsatt store investeringer på vann og avløp.

Samtidig blir det økonomiske handlingsrommet stadig mindre. Investeringer som tidligere har hatt rammer på opptil 700 000 millioner, vil i dag nærme seg 1 milliard og renter og avdrag øker i samme takt.

Mange vil nok derfor være enige med oss i at vi står ovenfor en nærmeste uløselig oppgave. Hvordan skal vi da komme videre uten at resultatet blir stadig forskyvninger og utsettelser, samtidig som vi budsjetterer for stabilitet og trygghet?

Jo, vi er nødt til å se på investeringskabalen på nytt. Vi er nødt til å ta innover oss at vi ikke kan få til alt samtidig. Vi er nødt til å forstå at verden er i endring, ting skjer og tidligere prioritering må sees i nytt lys.

Vi må prioritere beinhardt, og det kommer til å bli tøft. Kjempetøft! Det vanskeligste vil være å møte innbyggernes ønsker og forhåpninger. For med tidligere prioriteringer kom det også håp. Håp for skole, sykehjem, kulturhus, svømmehall, flerbrukshall og mye mer!

Og beklageligvis er det første vi må gjøre å senke forventningene der ute.

Vi må være ærlige på at vi økonomisk ikke vil få gjennomført alle prosjektene innenfor den tidsrammen og rekkefølgen som tidligere er presentert. Det kommer til å gjøre vondt, for mange! Noen vil måtte vente, og noen prosjekter vil få en annen form enn tidligere antatt.

Høyre ønsker å være tydelige på at vi vil prioritere nødvendigheter. Vi må være pragmatiske og realistiske. Vi vil jobbe for et budsjett og en økonomiplan som er levedyktig, og som gir oss et handlingsrom også i fremtiden. Vi må løftet blikket fra prosjekt og grend – vi må se Nesodden som en helhet.

Selv om forventningene må senkes er det fortsatt håp! Viljen til å realisere er sterk og forståelsen for at vi må i gang er der. Så la oss håpe vi enda en gang kan komme sammen og enes om prioriteringene, og la oss håpe vi kan få til en enda bredere politisk enighet i denne runden.

Men til alle der ute med store drømmer – vær dere trygge på at dette er et ansvar vi er oss bevisst!

Skrevet av:

Rebekka Klem Moseby, kommunestyrerepresentant og medlem av tjenesteutvalget