Vi trenger private barnehager på Nesodden

Private barnehager bidrar til et mangfoldig og nært barnehagetilbud på Nesodden. Derfor er det svært beklagelig at tre private barnehager på Fjellstrand og Fagerstrand skal legges ned til høsten.

Bilde av Tage Slind Jensen og Grethe Øyna Milivojevic
– Vi i Høyre mener at det er bra med en miks av kommunale og private barnehager. For oss spiller det ingen rolle om en barnehage drives kommunalt eller privat, så lenge barna og foreldrene er fornøyd. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

I mars kunne man lese i Amta om at Ellingstad barnehage, Aurora steinerbarnehage og Nesodden Montessoribarnehage skal legges ned etter sommeren. Til sammen utgjør dette 70 barnehageplasser. De to førstnevnte ligger på Fjellstrand, mens sistnevnte er på Fagerstrand, og ble åpnet for bare to år siden. Ellingstad ville fylt 30 år i 2024.

Det er flere årsaker til nedleggelsene, men både Ellingstad og Aurora steinerbarnehage har pekt på at forutsetningene for drift har blitt mer krevende, blant annet som følge av uforutsigbarhet forårsaket av regjeringen. Dette har gjort det vanskelig å rekruttere ansatte, og – ikke minst – finne noen som er villige til å overta driften av barnehagen.

At vi har en miks av kommunale og private barnehager på Nesodden, gir barn og foreldre valgfrihet. Barn er forskjellige, og derfor er det viktig med et mangfoldig tilbud. Dette er det i stor grad de private som bidrar til. På Nesodden har vi for eksempel flere små naturbarnehager som drives privat. Vi i Høyre synes det er flott at foreldre som synes at mye utetid er viktig, har flere alternativer på Nesodden.

Små, private barnehager er også viktige for å opprettholde et nært barnehagetilbud, der barna kan bli kjent med nærmiljøet sitt og barn de skal gå på skole med. Barna som nå mister barnehagen sin, har blitt fordelt mellom Eplehagen på Fjellstrand og Munkestien på Skoklefall. Noen har også fått plass på Fagerstrand. Om man bor på Fjellstrand og får plass på Munkestien, betyr det 10 minutter ekstra med kjøring hver vei. Er man avhengig av buss, innebærer det over en halvtime reising, inkludert bussbytte. Foreldre vi har snakket med er fortvilet og lurer på hvordan de skal få hverdagen til å gå opp.

Vi er også bekymret for hvordan nedleggelsen av de private barnehagene vil påvirke barnehagedekningen, især på Fjellstrand og Fagerstrand. Vi vet at antallet barn i disse kretsene vil stige i årene som kommer, og at vi trenger både kommunale og private barnehager for å møte veksten.

Høyre ønsker at de små private barnehagene på Nesodden skal lykkes. Vi mener at det er bra med en miks av kommunale og private barnehager. For oss spiller det ingen rolle om en barnehage drives kommunalt eller privat, så lenge barna og foreldrene er fornøyd.

Skrevet av:

Grethe Øyna Milivojevic, 21. kandidat for Nesodden Høyre