Fem grunner til å stemme Høyre i Nordre Land

Høyres visjon for Nordre Land er et samfunn med muligheter for alle

Mulighetskommunen

Vi vil ha en kommune hvor enkeltmennesket står i sentrum og alle skal ha muligheten til å forme sitt eget liv. Nordre Land er en kommune med både plass og muligheter. Nærhet til både Oslo og Gjøvik er med på å skape et godt utgangspunkt for de som vil etablere bedrift. Høyre ønsker et levende næringsliv, og vil alltid jobbe for lavest mulig avgifter og forutsigbare rammebetingelser.

Skolen kan bedre

1 av 3 elever går ut av barneskolen vår uten å kunne lese skikkelig. Høyres mål er å skape en skole med muligheter for alle, uavhengig av bakgrunn. Vi vil stille krav til lærerne og satse på videre- og etterutdanning. Høyre vil arbeide for å bevare Dokka VGS og ta en mer aktiv rolle som skoleeier.

Elever i Nordre Land gjør det dårligere på skolen enn i tilsvarende kommuner, og Høyre vil gjøre det vi kan for å bedre skoleresultatene i kommunen.

Skatter og avgifter skal holdes nede

Samtidig som alt i samfunnet blir dyrere og staten aldri har vært rikere sitter vi som innbyggere igjen med stadig mindre. Høyre mener det er velferd å selv kunne bestemme hvordan man vil bruke pengene sine. Vi vil jobbe for å holde eiendomsskatten lavest mulig, og på sikt fjerne den. Vi vil og innføre en «treghetsrabatt» på saksbehandling. Om fristene brytes skal også gebyrene reduseres.

Hjelp når du trenger det

Stadig flere opplever utfordringer med den fysiske og psykiske helsen. Høyre vil legge til rette for at både gamle og unge skal kunne leve mest mulig fullverdige liv, uten for mange helseutfordringer. Derfor vil vi satse på psykisk helse i skolen og resten av samfunnet.

En levende kommune

Frivillighet og samarbeid er de viktigste bærebjelkene i et trygt og godt demokratisk samfunn. Dette bidrar til trygge og gode oppvekstmiljøer, og fremmer god fysisk og mental helse. Høyre verdsetter ildsjeler, kreativitet og engasjement.

Høyre vil bidra til at frivilligheten styrkes i vår kommune, gjennom å blant annet utvide kinotilbudet og satse på Parken ungdomsklubb.