Dette vil vi gjøre
- Pendlerrute mellom Notodden og Kongsberg som korresponderer med toget mot Oslo
- Bidra til at E-134 over Meheia ( Saggrenda – Elgsjø) blir prioritert og gjennomført nå
Vi vil binde Norge sammen!
Trond Helleland, fraksjonsleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen
Det var et interessant møte Notodden Høyre sammen med flere kommuner i Telemark deltok i hvor Trond Helleland og Erlend Larsen fra Transport – og kommunikasjonskomiteen presenterte regjeringens forslag til NTP 2025 – 2036. Det gav oss anledning til å påvirke Høyres prioriteringer i transportfraksjonen.
På spørsmål om hva vi fra Notodden kunne gjøre for å løfte fram nødvendigheten av å fullføre E134 Saggrenda – Elgsjø, fikk vi til svar at det er få veistrekninger i Norge som er «lobbet» så godt på Stortinget som E-134. Tidligere Stortingsrepresentant, nå ordfører i Seljord i 3. periode, Solveig Sundbø Abrahamsen får ros – og det har gitt resultater. I dag ligger det 5 prosjekt rundt E-134 inne i NTP. Utfordringen er de lave ambisjonene som dagens regjering har for finansiering, gjennomføring og fullføring av prosjektene, og strekningen Saggrenda – Elgsjø har blitt nedprioritert. Jeg er trygg på at Høyres stortingsgruppe arbeider godt med å få Saggrenda – Elgsjø inn på planen, og vi fra Notodden Høyre vil «henge på» fortsatt.
Vi har i vårt program en «matebuss» fra Notodden til Kongsberg og toget som går en gang i timen til Oslo. Trond Helleland kunne fortelle at Buskerudbenken i sin tid var inspirert av Gjermund Jamtveit og Timeekspressen fra Notodden i arbeidet med å få forutsigbarhet og timesruter mellom Kongsberg og Oslo. Nå arbeider Buskerud-benken med å få til togavganger to ganger i timen. Et økt passasjergrunnlag fra en matebuss fra Notodden vil styrke dette arbeidet og de imøteser et samarbeid i dette arbeidet. Det bekrefter at vi er på rett spor i programmet vårt – og gir motivasjon til å gjøre det langsomme politiske arbeidet med å påvirke, holde fokus på, bygge nettverk og gode forbindelser med Kongsberg og Buskerud for å kunne binde næringsliv og folk i Kongsberg og Notodden tettere på hverandre.