Flere skal mestre – alle skal fullføre

Denne høstens fylkestingsvalg er et retningsvalg innenfor videregående opplæring. I 20 år har Trøndelag vært styrt av et Arbeiderparti som har latt politikerne bestemme for mye over elevene.

Henrik Kierulf, Pål Sæther Eiden og Ingvill Dalseg ved Oppdal videregående skole

Høyre lover en endring på dette! Høyre-skolen i Trøndelag skal være preget av valgfrihet, mestring og fullføring.

Et godt eksempel på manglende valgfrihet i skolen i Trøndelag er det såkalte nærskoleprinsippet. Dette prinsippet gjør at det er politikerne i Fylkestinget, ikke elvene selv, som bestemmer hvor de skal gå på skole.

Dette gjør at elever som føler at de trenger et skifte av miljø etter grunnskolen, ikke kan velge dette. Det fører til at elever mister muligheten til å søke på mange spesiallinjer, ettersom de ikke bor på riktig sted. Det fører ganske enkelt til politikere får unødvendig makt ovenfor elever.

Dette lover Høyre endring på. Høyre ønsker å innføre fritt skolevalg i Trøndelag. Dette betyr at elevene kan søke på skoler, uavhengig av hvilken som er nærmest deres bostedsadresse. Dette kombineres med en makstid for reise, da for å sikre at alle fremdeles kan bo hjemme. På denne måten skaper vi valgfrihet for elevene.

Valgfrihet fører til trivsel, som igjen fører til fullføring.

Og det er fullføring som er det fremste målet.

Trøndelag Høyre er tydelige i vårt mål: alle skal fullføre videregående!

Skal vi greie det, trengs et politisk skifte i Trøndelag. Derfor ønsker vi i Høyre din tillit ved årets valg.

God skolestart, og godt valg!

Fylkesordførerkandidat Pål Sæther Eiden

Fylkespolitiker Henrik Kierulf