Ti grunner til å stemme Oppdal Høyre

Høyres visjon for Norge er et samfunn med muligheter for alle

Skole med mestring og læring

Høyre ønsker en skole med kvalitet og kunnskap, hvor alle elever har like muligheter og hvor innsatsen settes inn tidlig nok, slik at flere elever kjenner mestring, læringsglede og flere fullfører skoleløpet. Vårt mål er at ingen skal gå ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne. En god skole krever gode lærere. Derfor må vi fortsette satsingen på læreren, og sørge for at lærerutdanningen er relevant og av høy kvalitet. Vi vil styrke laget rundt eleven med flere yrkesgrupper i skolen, eksempelvis miljøarbeidere. Høyre vil ha fokus på frafallsproblematikk og elevers rett til trygt og godt skolemiljø. Høyre vil samarbeide om fremtidens kulturskole, slik at alle barn og unge får være med å skape, oppleve og delta i kunst og kultur. Oppdal Høyre vil arbeide for økt grunnbemanning i barnehagene. Vi vil legge til rette for at flere ufaglærte ansatte i barnehagene får fagarbeiderutdanning. Alle barn skal ha et likeverdig tilbud og vi vil ha et kontinuerlig fokus på at private barnehager får samme vilkår og forutsetninger for drift som kommunale barnehager.

Bruke pengene der de trengs

I Oppdal er 5,4% av befolkningen over 80 år, det er vesentlig høyere enn i Trøndelag og landet som helhet. SSBs prognoser viser at gruppen over 80 år kommer til å fortsette å øke fram mot 2040. Andelen barn og unge i Oppdal anses å gå ned. Det er vår oppgave å omstille oss, slik at vi møter denne realiteten. Det må gjøres investeringer innenfor eldreomsorg og eldreboliger. Vi mener at det ikke er riktig å bygge en ny kommunal barnehage for mange millioner, når vi i dag har overskudd av barnehageplasser – men mangler senger på Helsesenteret. Politikk er prioritering, og de prioriteringene vil Høyre ta.

På lag med jobbskaperne

Høyre vil alltid være på lag med jobbskaperne, fordi vi vet at trygge lokalsamfunn krever sterke bedrifter. Vi skal lytte til behovene bedriftene har, og finne konkrete løsninger på hvordan kommunen kan bli mer næringsvennlig. For oss er det også svært viktig at kommunen aktivt bidrar til at Oppdal tiltrekker seg kvalifisert arbeidskraft og legger til rette for gode boforhold og yrkesrettet utdanning. Vi vil jobbe for at vi har et studietilbud som sikrer utdanning av fagarbeidere som lokalt næringsliv etterspør, eksempelvis mekanikere, bygg/anlegg, matfag, helsefagarbeidere og IT-utdanning.

Kommunen må planlegge og ferdigstille næringsareal, slik at vi ligger i forkant og har tomter klare når næringsaktører ønsker å kjøpe areal. Vi vil jobbe for flere unntak og mer fleksibilitet i regelverket rundt innleie av arbeidskraft, og vi vil holde skatter nede, slik at næringsvirksomhet kan utvikles.

Oppdal – Et helsefremmende sted for alle

Investering i barn og unge er den beste investering. Det er smart å jobbe helsefremmende. Tjenestetilbud skal være på plass slik at alle får hjelp, før behovet vokser seg for stort. Høyre vil samle helsetjenestene våre i Oppdal distriktshelsesenter, samlokalisert med ambulansetjenesten og tjenesten Helse- og familie i Russervegen. En samlokalisering av tjenestene gir et mer koordinert tilbud til innbyggerne i Oppdal.

Høyre vil at Oppdal skal bli en ABC-kommune. Act betyr at vi skal gjøre noe aktivt, Belong betyr at vi skal gjøre noe sammen og Commit betyr at vi skal gjøre noe med mening, det gir god mental helse. Som ABC-kommune kan alle enheter jobbe sammen for deltagelse, aktivitet og meningsfulle hverdager for alle.

BUP og spesialisthelsetjenesten må tilby tjenester i Oppdal for å hjelpe unge med psykiske utfordringer, eksempelvis spiseforstyrrelser. Høyre vil at psykiatri- og rus tjenesten skal ha døgnfunksjon, nattevakt.

Helsefremmende tiltak er å etablere flere uformelle møteplasser for barn og unge i nærmiljøet, vi vil styrke ungdomsklubben. Høyre vil utrede mulighet for banekjøring på vinterstid. Høyre vil videreføre ordningen med «aktivitetskort» slik at alle kan delta i en fritidsaktivitet, uavhengig av familiens økonomi. Høyre vil styrke skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom og ha fokus på kunnskap om kvinnehelse.

Oppdal – Ei aldersvennlig bygd

Oppdal Høyre vil jobbe for et aldersvennlig samfunn hvor de eldre anerkjennes som verdifulle bidragsytere. Vi vil styrke kommunens arbeid for gode tjenester til de som trenger det, blant annet ved å bygge ut Sanatelltunet, helst med en kobling mot Helsesenteret slik at det blir enklere for personalet å samarbeide. Flere plasser på Sanatelltunet vil frigjøre sengeplasser på sykehjemmet slik at kommunens plikt til å motta ferdigbehandlede pasienter kan oppfylles. Tilbudet for tidlig demente i Engveien må styrkes. Her er det mulig å få til et tilbud om døgnbasert avlasting noe som vil bety mye for pasienter i en tidlig fase av sykdommen.

Det er venteliste på BOAS i dag, og i løpet av få år vil det mangle bolig og tilbud for mange flere eldre som ikke er pleietrengende, men som trenger tilpasset bolig med tilhørende servicetilbud i nærheten. Høyre vil bygge en ny Oppdalshall, pensjonistene skal få et nytt og moderne bygg. Det blir fellesareal for pensjonistforeningen, det blir plass til Frivilligsentral, rehabiliteringssenter, frisør, fotpleie og kafé eller kantine. I tilknytning til sentralt fellesbygg bygges det utleieleiligheter.

Eldres ressurser må verdsettes og aktiveres, og pensjonister med erfaring fra ulike yrker; byggfag, helse, kosthold, barnehager, undervisning, må få anledning til å delta i både frivillige og betalte oppgaver. Høyre vil redusere det digitale utenforskap. I samarbeid med Seniornett og Frivilligsentralen må tilbudet om opplæring i bruk av internett, telefon og lesebrett bli utvidet.

På lag med innbyggere og fritidsinnbyggere

Våre folkevalgte organer skal sammen med Ungdomsråd, Eldreråd og Råd for personer med funksjonsnedsettelse være viktige stemmer i den framtidige samfunnsbyggingen. Vi vil styrke samarbeidet med våre fritidsinnbyggere og ta deres betraktninger rundt utvikling av Oppdal på alvor. For å møte og lytte til folk i Oppdal, vil Høyre innføre ordfører-timen. Her skal ordfører være i dialog med innbyggerne, svare på spørsmål og lytte til innspill. Vi vil sette av penger til innbyggerinitiativ, folk i Oppdal skal få bestemme en post i budsjettet som vil bli gjennomført.

Kommunal infrastruktur

Høyre vil tilrettelegge for nye boligfelt, prisene må holdes på et akseptabelt nivå slik at nyetablerere kan få mulighet for å komme inn i markedet. Høyre fikk gjennomslag for en offensiv plan for å ta igjen etterslepet på veistandard, på våre kommunale veier, i Hovedplan veg 2023-2030. God drift, vedlikehold og heving av vegstandard på kommunale veier er viktig. Vi vil følge opp denne planen. Høyre er garantisten for at lokal beredskap, ambulansetjeneste, politi samt brann- og redningstjenesten skal være god.

Du skal beholde mer av egen inntekt

Folk opplever nå at privatøkonomien er stram. Samtidig ser vi at eiendomsskatt og kommunale avgifter vokser raskt. Høyre vil ikke øke eiendomsskatten. Vi mener at du skal sitte igjen med mer av egen inntekt. Når det meste blir dyrere og renten øker, må politikere prioritere bedre og ikke øke avgiftsnivået. Dine skattepenger skal brukes på en klok måte.

Utslippene skal ned

Vi har alle et ansvar for å ta vare på den vakre fjellbygda vår. Fjellene, marka, elvene, kulturlandskapet, myrer, dyreliv og planter, det er verdier som skal bevares.

Høyre har vært med å vedta Oppdals klima og energiplan, og vi vil arbeide for å nå de regionale målene: Redusere utslipp av klimagasser med 40% innen 2030, velge klimavennlig teknologi og bli et klimarobust og sikkert lokalsamfunn. Arealregnskapet i planen skal gi beslutningsgrunnlag for hvordan arealene i Oppdal skal brukes. Høyre vil prioritere gode planer som sikrer hensiktsmessig utvikling av bolig- og fritidsbebyggelse.

Vi vil bidra til å nå klimamålene gjennom fokus på energieffektive bygg og anlegg med bruk av solceller, etterisolering og alternativ oppvarming. Naturvern i praksis handler også om vaner og holdninger i hverdagen. Resirkulering, gjenbruk, leie og deleordninger må bli en vane. God vane er å holde orden og rydde i miljøet rundt oss, og det vil føre til krav om flere søppelstativ i sentrum og på steder der mange folk ferdes.

Høyre vil ha mer bruk av gang- og sykkel til skole, jobb og fritidsaktiviteter. Vi vil ta initiativ til at våre gjester besøker Oppdal på sykkel, og lanserer et samarbeid om «Oppdal el-sykkel».

Formidling av kunnskap om miljø og kultur skal løftes, et godt eksempel på slik formidling er Gravfeltet på Vang, hvor det samarbeides om utvikling av et unikt historisk miljø.

Oppdal – Hele året

Høyre vil at kommune, næringsliv og Visit Oppdal jobber sammen for destinasjon Oppdal. Høyre mener det er tid for å knytte Hovden og sentrum sammen – kanskje med en Gondol? Vi vil tilrettelegge for mer sentrumsaktivitet, torg og uteliv. Høyre vil at kommunen skal være positiv til fellesgodefinansiering med næringslivet. Vi skal framsnakke Oppdal og alle kvalitetene og mulighetene her.