– Vi hadde som mål å få Kåss ut av stolen, det har vi klart allerede

Mistanken våknet da Janicke sluttet som statssekretær.

– Noen tenkte tanken, sier Porsgrunn Høyres ordførerkandidat Anne Cathrine Syversen.

PD har spurt henne om kommentarer til at Robin Kåss plutselig trakk seg som ordførerkandidat, og om hun ble like overrasket som alle andre.

– Noen tenkte på det da Janicke Andreassen sluttet som statssekretær og kom hjem til Porsgrunn, at det kunne få betydning for Aps ordførerkandidat, sier Syversen.

Ny vinkling

Så langt er det ikke kommet fram noe som tyder på en vesentlig sammenheng mellom at Andreassen hoppet av regjeringsapparatet og at Kåss trakk seg. I Skien er statssekretær Odin Adelsten Bohmann lansert som ordførerkandidat for Ap. Ingen tror det ville ha svekket Andreassen dersom hun hadde meldt seg på en ordførernominasjon mens hun jobbet i departementet.

Sett fra Porsgrunn Høyres ståsted, er noe endret med Kåss ute og Janicke inne?

– Ja, det er det. Noen tror det er til det verre, noen til det bedre. Vi har ikke helt landet dette. Vi må snu oss til en vinkel et sted. Vi har ny informasjon, en ny person og en ny setting, sier Syversen.

Hun sier Porsgrunn Høyre har mange møter for tida, om nominasjonsliste, programarbeid og valgkamp. Noen møter er på teams, noen er hjemme hos henne.

– Vi hadde som mål å få Kåss ut av ordførerstolen. Det har vi klart allerede, fastslår Syversen.

Nå skal partiet finne et nytt mål, og det er ikke ferdigtygd ennå.

Team Høyre

Har dere nye navn på Høyre-lista?

– Vi har nye navn og relanserte navn. Nå er det siste sjanse til å stå på lista, ta kontakt, sier ordførerkandidaten.

Hun forteller at Jan Roger Barth er valgkampleder.

– Vi rigger et godt team, sier Syversen.

Hva mener du blir din viktigste politiske sak?

– Et variert tilbud av arbeidsplasser. Det er det viktigste for et godt liv. Et stort og variert arbeidsmarked og ulike boliger i en kommune folk vil flytte til, og med bærekraft, sier Syversen.

Artikkelen er hentet fra PD 19.10.2022