Anne C. Syversen

Vår gruppeleder

Bli bedre kjent med Anne!

Alder: 53 år

Bosted: Sundjordet

Sivilstatus: Samboer og 3 barn

Jobb: Jobber med kommunikasjon i industrien

Bakgrunn: 21 år i NRK som journalist og programleder, 3 år som prosjektleder for industriklyngen i Grenland, journalistutdanning fra Volda

Politisk erfaring: Styremedlem, Porsgrunn Høyre, styremedlem, Unge Høyre i Oppegård, samt bred interessepolitisk erfaring fra årene som journalist og programleder i NRK.

Hvorfor er Høyre rett parti for deg? Høyre treffer mine kjerneverdier: å bevare natur, miljø, tenke kvalitet og langsiktighet – motsatte av bruk og kast. Jeg identifiserer meg sterkt med Høyres verdisyn om enkeltmenneskets ukrenkelige verdighet og rett til selv å ta de store valgene i livet. Høyres politikk bygger oppunder næringslivet, som ryggraden i samfunnet. Uten arbeidsplassene og den økonomiske veksten næringslivet står for, mister kommunen inntektene fra bedrifter og næringsliv. Det er disse pengene vi trenger for å skape god omsorg for kommunens innbyggere. Når Høyre også kombinerer god økonomistyring med offensiv klimapolitikk, samt et stort hjerte for dem som trenger noe ekstra, er dette helt klart partiet i mitt hjerte!

Hvis du skulle valgt en, hva er din favorittartist? Kygo og Highasakite

Har du et favorittlag? Herøya Turn

Hva spiser du når du skal kose deg skikkelig?  Hjemmelaget pizza foran tv’n med en god film sammen med ungene.

Funfact? Jeg har hatt den kvinnelige hovedrollen i to skrekkfilmer (kortfilm).

Annes hjertesaker

En av Annes hjertesaker er en kommune med et bredt og variert jobbmarked, slik at det er mange nok jobber og at det er en jobb til hver og en av oss. Gjennom samarbeid med næringsliv og frivillighet vil Høyre føre en politikk som gir muligheter for at alle er inkludert i jobb, utdanning eller fellesskap.

−  Det å få lov til å bidra og delta i samfunnet er grunnmuren for et godt liv, sier Anne.

Næringslivet er selve ryggraden i samfunnet og hun synes det er viktig at næringslivet blir møtt av en forutsigbar og samarbeidsvillig kommune med rask saksbehandling. Dette tenker Anne er oppskriften på at det skapes flere arbeidsplasser i både nye og eksisterende bedrifter.

En annen sak Annes hjerte banker for er psykisk helse. Stadig flere unge har psykiske helseplager. For Anne er det viktig at Høyre satser mer på forebyggende tiltak og lavterskeltilbud til dem som sliter psykisk.

− Det er viktig med forebyggende arbeid, slik som å skape møteplasser for alle og støtte opp om sosiale entreprenører. Mange og gode arenaer for mestring og tilhørighet er det beste forebyggende arbeidet mot rus og utenforskap.

I Porsgrunn er det mange som bor i enebolig. Mange eldre bor i hus fra 70- og 80-tallet og betaler mye i eiendomsskatt.

− Familier og enslige får stadig trangere økonomi. Ett av Høyres viktigste valgløfter denne valgkampen er at nivået på kommunale skatter, avgifter og gebyrer skal holdes nede. I Porsgrunn vil vi på sikt avvikle eiendomsskatten, sier Anne.

Norges hyggeligste gate

− Vi kjøpte det lille, gamle huset på Sundjordet for over 20 år siden. Senere bygde vi på fordi vi ikke ville flytte fra den koselige gata med de hyggelige naboene. Porsgrunn er akkurat passe stor og passe liten – det digger jeg! Porsgrunn har korte avstander, har nærhet til elva og havet. Og så elsker jeg blomster – og hvilket sted i verden kan slå denne vakre byen? Ingen!

Anne er født i Oslo og har vokst opp i Oppegård, som mellomste jente av tre søstre. Mor og far var innflyttere fra Fredrikstad. Som voksen har hun bodd over store deler av Norge, men Porsgrunn er den byen hvor hun har bodd lengst.

NRK-karrieren

Som tenåring, bodde Anne et år i USA og gikk på High School. Etter det var det russetid på Wang i Oslo.

− Jeg var så heldig at jeg ble valgt til russeformann på skolen. Senere ble det studier, blant annet ved Høgskulen i Volda og Høyskolen i Oslo.

Anne innrømmer at hun har hull i CVen.

− Jeg gikk inn og ut av ulike jobber, men har ikke papirer på alt.

I starten av tjueårene prøvde hun seg på forberedende ved Universitetet i Oslo, men motivasjonen uteble og det ble ingen eksamen.

Senere studerte hun og tok noen grunnfag, men det var først da hun var 25 år at hun bestemte seg for å bli journalist. For å komme inn på journalistikk i Volda, måtte hun ta opp fag og gå opp som privatist. Etter Volda fikk Anne praksis i NRK, og senere ulike vikariater.

− Jobbene i NRK har vært superspennende! I Fredrikstad lagde jeg på begynnelsen av 2000 en serie med radiosaker om hvilke tilbud sosialkontoret hadde, blant annet om hvordan folk bodde i boliger de fikk fra sosialkontoret. Det var stusselig saker. Det endte med at politikerne ba om en ekstern granskning av Sentrum sosialkontor.

Den viktigste jobben Anne har gjort så langt i livet er artiklene om partnerdrap.

− Vi belyste hvor mange som blir drept og hvordan samfunnet ikke er rigget til å beskytte dem som trenger det. Vi lagde også en sak om hvordan folk kan få hjelp, sier Anne.

En mer morsom jobb var programlederjobben i Norge Rundt. Der kunne hun finne på alt mulig rart: Dra på fisketur og lagde sushi av all fisken, eller vise frem Kautokeino, der de har snøscooterveier som brukes til og fra jobb og butikk.

− Vi lagde også et program fra Amalie Skrams hus, der de som er psykisk syke kan komme og jobbe kunstnerisk med musikk, keramikk og annet.

Og ikke minst, så fikk Anne vist frem Porsgrunn med Norges koseligste gate, Cappelensveg på Sundjordet, hvor hun bor.

− Mange arbeidsdager i NRK har jeg tilbrakt kveldene i TV-studio på Borgeåsen. Tre direktesendinger hver kveld og med ansvaret for kveldsskiftet. Alltid gøy med direkteintervjuer under sending. Eller å dekke valgnatta. Men, det har også vært mange vanskelige historier å fortelle om, som Kristoffer-saken og Utøya. Disse gjorde sterkt inntrykk og var vanskelig å fortelle om på direktesendt tv, sier den tidligere programlederen.

Anne innrømmer at det var vanskelig å slutte i NRK fordi det alltid var noe nytt som var spennende å jobbe med. Hun synes også at det var skummelt å bytte jobb etter så lang tid.

− Da jeg fikk tilbud om å jobbe i Grenlands industriklynge, tok jeg steget. Og det har jeg ikke angret på. Der har jeg blant annet ledet et prosjekt, som forsker på hvordan vi kan fange all CO2 fra fabrikkpipene i Grenland.

Anne jobber i dag med kommunikasjon i HydrogenPro. Mer om hva hun har gjort kan du se på LinkedIn-profilen: Anne C. Syversen.

Galleri

Kom i kontakt med Anne