Debatten om oppløsningen av Viken går for fullt.

Råde Høyres gruppeleder, Frederikke Stensrød, stiller spørsmålet:
«Hvordan skal vi nå bygge Østfold?»

Som mange vet diskuteres det høylytt om dagen om oppløsing av Viken for å tilbakeføre til tre «nye» fylker. Så da blir spørsmålet, hvordan skal vi bygge det nye Østfold? For Høyre er det innbyggeren i Østfold som skal stå i sentrum for vår politikk.

Har de en god skole å gå til? Legges det til rette for at de får fullført utdanningsløpet sitt?

Har de trygge jobber å gå til? Har næringslivet forutsigbare rammevilkår?

Hvordan er det med pendlerne? Går togene som de skal både til Halden og til Rakkestad?

Er fylkesveier og E18 trygge? Hvordan går det egentlig med mudringen ved Borg havn?

Høyre vet at det vil bli mindre penger å rutte med fremover, derfor vil det bli helt avgjørende å prioritere. Vise politisk lederskap, og sette søkelys på det som er viktigst for alle Østfold sine innbyggere.

Vi må se hele Østfold som ett bo og arbeidsmarked. Fylkeskommunen må ha god dialog med alle kommunene, slik at fylkeskommunen ikke er en hindring, men en tilrettelegger, når kommunene skal legge til rette for næringslivet og boligutbygging i sine arealplaner.

Flere må fullføre videregående skole, og det må gjøres i samarbeid med kommunene og næringslivet. Østfold er fortsatt et industrifylke, og mangel på kompetanse er en av de største utfordringene næringslivet har. Derfor mener vi i Høyre at en dialog på tidlig stadium, mellom skole og næringsliv vil være avgjørende. Det er bra for næringslivet, og det er bra for den enkelte elev.

Østfold er også et pendlerfylke. Mange bruker både bil og tog for å komme seg på jobb. Vi vet at de fleste ulykker skjer på fylkesveiene, med utforkjøringer og møteulykker. Dette kan ikke Høyre godta. Fylkeskommunen med sine regionale muskler, skal være en pådriver for å trygge fylkesveiene, men også for at E18 blir ferdigstilt, og være en motor i arbeidet for å få toget frem dit det skal.

Det som er gledelig, er at Østfold får flere og flere innbyggere. Vi som bor her allerede skjønner det godt, men vi kan bli enda flinkere til å fortelle om hvor fint det er her.

Feriere, eller å legge jobbseminaret sitt i Østfold? Vi har det meste.

Mange har vel hatt lyst til å være deltager på «Farmen», og det kan du faktisk på Bøenseter i Aremark. Det er en grunn til at Østfold blir kalt Herregårdsfylke, for her er det mange steder å besøke, Rød i Halden, Elingaard i Fredrikstad, Jeløya i Moss, for å nevne noen. Østfold er fylt med steder med kunst kultur og mye historie.

I tillegg til alle steder å besøke har vi fantastisk lokalmat, som Guldkorn har vært en pådriver for å få samlet under en «paraply» Dette er det flere og flere kokker og restauranter som oppdager.

Høyre er glad i Østfold og vil kjempe for at Østfold blir satt på kartet som det fortjener!