Ordfører René Rafshol

Råde, en levende landsbygd!

Bygda står ved et veiskille. Skal vi ta førersete i det nye Østfold, eller skal vi være en kommune som lar byene diktere hva som skal skje.  Jeg ønsker det første og har merket de siste 12 årene at de fleste i Råde er fremoverlente og ønsker at Råde skal våge.

Hva kan vi få til de neste årene? Du som bor i Råde, har mange ønsker. Jeg ønsker meg førerløse busser som går internt i hele kommunen, og hurtigbåter som går mellom Fredrikstad og Moss med stopp i Saltnes og ekstra stopp på Oven når det er sommer. Vi skal være den første kommunen i Østfold der minst 85 % prosent av elevene fullfører vgs. i 2030. Og vi skal jobbe for 9500 innbyggere innen 2030. Det betyr at vi får mange flere skatteinntekter til å utvikle kommunens tjenester og til å redusere kommunale avgifter.

Når jeg kom til Råde som en liten gutt fikk jeg kjenne på hva et godt lokalsamfunn kan gjøre for et barn som vokste opp på Solbakken. Jeg ønsker at dette skal være mulig i alle lokalsamfunn i bygda vår. Sammen med lokalsamfunnene skal Råde kommune være en god samarbeidspartner. Det betyr at velforeninger skal inviteres til årlige møter for å være i dialog med kommune om utfordringer og mulighetene som ligger i nærområdet.

Fritidstilbud er viktig for alle barn og ungdommer. Dessverre er det ikke alle som får muligheter til det siden ikke alle har økonomi til det. Vi vet om at det er ikke alle som tørr å spørre om å få dekket medlemskapet sitt. Det ønsker Råde Høyre å løse ved å innføre Frivillighets stipend, dette skal gis til alle som trenger det grunnet trang økonomi. På sikt er målsetting at dette rulles ut til flere. Dette må være i tett dialog med lag og foreninger i bygda.

Jeg ønsker at de 4 neste årene skal kjennes igjen med:

• Alle skal kunne ha lett tilgang til administrasjonen, ordfører og varaordfører
  • De store sakene som skal avgjøres av de folkevalgte skal så langt det går vedtas enstemmig
  • Jobbe for et godt politisk miljø der alle skal bli hørt
  • Jobbe hardt opp mot regjering, storting, fylke, statsforvalter og andre når det er til det beste for kommunen
  • Alle skal sees på som en ressurs, og kommunen skal hjelpe de som trenger det
  • Representere Råde der det er behov for det, og få frem det beste Råde har å by på
  • Få frem virkelighetsbildet av kommunen. For kun da kan vi fikse det som er feil
  • Jobbe for mer næringsliv i kommunen og ta vare på det som er
  • Ha tett dialog med lag og foreninger for at de etableres flere tilbud i bygda
  • Gjennomføre staren av sentrumsplan med å få på plass møteplasser
  • Være godt synlig ute i bygda sammen med varaordfører

For meg er Råde best tjent å være en selvstendig, fremtidsrettet kommune.