Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fortsetter det gode samarbeidet i Råde

Partiene er enige om et valgteknisk og politisk samarbeid.

René Rafshol og Erling Ek Iversen fortsetter som henholdsvis ordfører og varaordfører.

De tre partiene er enige om å dele det tidligere Helse-Oppvekst-Velferds utvalget i to nye utvalg.  Et helse- og velferds utvalg, og ett oppvekst- og kultur utvalg.

Vi er også enig om at Høyre får lederen i samfunnsutvalget, og oppvekst- og kultur utvalget. KRF får lederen i helse- og velferdutvalget og i administrasjonsutvalget. Nestlederne fordeles mellom de tre partiene.

Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil utarbeide en politisk plattform som skal gjelde for de neste 4 årene. Politikken og innhold ønsker vi skal være i et langsiktig perspektiv, slik at vi utvikler Råde videre som en selvstendig kommune.  Vi ønsker at utviklingen skal skje i tett dialog med innbyggere, lag og foreninger, næringsaktører, ansatte, administrativ ledelse, hytte/camping eiere og de øvrige partiene. Det er sammen vi kan skape et bedre og varmere Råde.

Detaljene i den politiske plattformen kommer senere, men vi ønsker allerede nå å kunngjøre noen av punktene for perioden 2024-28:

• Starte byggingen av nytt Helsehus som en møteplass med omsorgstjenester og tilbud for alle aldre
  • La skolene bruke alderstilpassede verktøy, også bøker tilbake i enkelte fag,  for at elevene skal oppnå best mulig mestring
  • Bedre offentlig transport mellom tettstedene i kommunen. Ferdigstille gang- og sykkelvei mellom Karlshus og Tomb og ved Eplehagen i løpet av 2024
  • La frivilligheten blomstre. Det skal være minst et årlig åpent møte mellom lag og foreninger, folkevalgte, og kommuneadministrasjonen.
  • Lag og foreninger skal få den hjelp og støtte de trenger, slik at de best mulig kan drive aktiviteter for alle innbyggerne i Råde
  • Sørge for forutsigbare og gode rammebetingelser for utvikling av utbyggingsprosjekter på planlagte arealer
  • Forebygge utenforskap. Etablere tiltak mot økende sosiale forskjeller.