Hvem løper boligprodusentenes ærend?

Rælingen Arbeiderpartis bastante forbud mot å bygge en eneste leilighet under 45 kvadratmeter, vil bety at ingen som ikke har råd til å betale minst 3,5 millioner kroner for bolig, vil ha mulighet til å kjøpe et sted å bo i Rælingen

Det klirrer godt i glasshuset når Jan Ole Enlid fra Rælingen Arbeiderparti beskylder Høyre for å løpe boligprodusentenes ærend. Er det noe de siste årene har vist oss, er det at boligprodusenter som ønsker å bygge så høyt og tett som mulig, kan stole på Arbeiderpartiet i Rælingen.

Ønsker om profittmaksimering ved å bygge flest mulig kvadratmeter på minst mulig plass, applauderes av kommunens politiske ledelse. Det hjelper ikke om køene øker på veiene våre, naboene klager på planene eller om uteområdene blir mindre enn det som kreves i kommuneplanens arealdel. Smestad og Dammensvika er to eksempler.

Utbyggere som ønsker å rive eneboliger for å bygge blokker, får tommelen opp fra Rælingen Ap til omregulering, uten at de som eier eiendommen har gitt samtykke. Bare spør folk i Strandvegen, i Hans Holts veg på Løvenstad eller i Dammensvika.

Sosial boligbygging

Hva er det så Høyre har foreslått som faller Rælingen Arbeiderpartiet så tungt for brystet? Jo, vi ønsker ikke å sperre boligmarkedet i Rælingen for unge, enslige arbeidstakere som vi trenger som ansatte i kommunens barnehager, skoler, sykehjem og hjemmetjeneste.

Hvis alle nye leiligheter i Rælingen skal være mer enn 45 kvadratmeter, vil vi i praksis ekskludere alle som ikke har råd til å betale minst 3,5 millioner kroner for en bolig. Derfor ønsker vi i Rælingen Høyre å åpne for at det kan bygges noen leiligheter som er mindre enn 45 kvadratmeter i nye utbyggingsprosjekter. Det er sosial boligbygging i praksis. At arbeidsfolk får muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet, er neppe noen trussel for stabile bomiljøer.

Vi noterer oss for øvrig at Rælingen Arbeiderpartis ordførerkandidat er ute og skryter av de økende boligprisene i kommunen. Da er det kanskje ikke så rart at Rælingen Arbeiderparti tilsynelatende ikke er så opptatt av at arbeiderne nederst på lønnsstigen også skal ha mulighet til å kjøpe sin første bolig. Har den moderne «arbeider»-klassen trukket opp stigen etter seg?

Først publisert på RB.no 22.6.23