Rælingen trenger et nytt flertall

Bilde av Terje Rustad og Gro Langdalen

De siste fire årene har kommunens gjeld økt med mer enn en milliard, samtidig som priser og renter har økt. I sitt nye program sier Arbeiderpartiet lite om økonomi, men de skriver at de «skal ha fortsatt trygg økonomisk styring», og ordføreren er ute med et innlegg i RB 16.6. der da han sier at i urolige tider er det stødig kurs som gjelder. Stødig kurs mot stadig mer økende gjeld og stadig mer tyngende rentekostnader?

Hvis det er trygg styring med en sterkt økende gjeld nå som rentene stiger, så vil det fort bety ubehagelige kutt eller innføring av eiendomsskatt. Vi kan ikke bare fortsette å ta opp mer lån for å betale rentene. Gjelden kan fort øke med en milliard til de neste fire årene med eventuelt Ap styre.

Vi har også erfart de siste årene at det har har vært ett sterkt overforbruk på kommunale byggeprosjekt. Så etter en del ustø gange, trenger vi nettopp nå etter 20 år med Arbeiderpartiet et skifte som sikrer at en ikke styrer mot enda mer gjeld, men får en ansvarlig økonomistyring.

Ansvarlig økonomistyring

Rælingen Høyre vil ha ansvarlig økonomistyring og forvaltning der vi får mest mulig for pengene. Høyre har vist at de er et styringsparti i regjering, i fylke og i kommune.

En sterk kommuneøkonomi og sunn økonomiforvaltning er nødvendig for at alle som bor i kommunen kan få et godt tjenestetilbud. For Rælingen Høyre er det viktig å forvalte økonomien på en bærekraftig måte slik at velferden som vi har i dag også kommer fremtidige generasjoner til gode.

Rælingen Høyre vil sørge for at kommunen drives på en økonomisk ansvarlig og effektiv måte, og holde kommunale gebyrer og avgifter på et lavest mulig nivå, basert på selvkostprinsippet. Vi vil holde den kommunale gjelden under kontroll så ikke inntekter som skulle ha gått til lovpålagte oppgaver, bare går til å betale renter og avdrag.

Eiendomsskatt?

Arbeiderpartiet skriver heller ikke noe om eiendomsskatt i sitt program. De sier og skriver at de ikke har innført og ikke ønsker å innføre eiendomsskatt nå. Men både vi og innbyggerne vil vite om Rælingen Ap vil innføre eiendomsskatt de neste fire årene? Og hva er planen deres, når gjelden bare øker?

Rælingen Høyre vil være en garantist for at eiendomsskatt ikke innføres i kommunen. Vi sløser ikke med våre felles midler. Vi vil ha mest igjen for hver krone vi betaler i skatt. Derfor vil vi også stimulere til effektiv drift slik at mer ressurser kan brukes til å styrke kvaliteten på tjenestene.

Rælingen kommune skal være åpen, tilgjengelig og servicevennlig. Kommunens drift skal være kostnadseffektiv slik at skattepengene gir best mulig tjenester til innbyggerne. Vi vil arbeide for at kommunal saksbehandling skal være preget av en «Ja-holdning» og være rask, forutsigbar og effektiv. For oss er også den private eiendomsretten en grunnleggende rettighet.

Vi vil ha gode og trygge lokalsamfunn, hvor menneskene settes foran systemet. Der vi har ett godt og trygt oppvekst miljø, gode og trygge barnehager og skoler hvor elevene trives, lærer og mestrer. Lokalsamfunn med gode helsetjenester, levende fritidstilbud, med idrett, kultur, marka, aktivitetsparker, svømmehall, ungdomsklubber og gode sosiale møteplasser for alle.

Et Rælingen med muligheter for alle!

Først publisert på RB.no 22.6.23: