Vi er garantisten mot eiendomsskatt

Rælingen Høyre er en garantist for at eiendomsskatt ikke blir innført i kommunen vår.

Bilde av Gro Langdalen og Terje Rustad

I ett leserinnlegg på rb.no den 5 juni, så etterspør Kari Blomsø, Frp, hva de to største partiene i Rælingen kommune mener om eiendomsskatt. Rælingen Høyre har i alle år vært imot eiendomsskatt, og har også det i vårt nye program for 2023-2027, at vi er garantisten mot eiendomsskatt.

Det er allerede dyrt nok å bo i Rælingen. Eiendomsskatt er en usosial skatt som rammer alle som eier egen bolig, uavhengig av hvilken gjeld og inntekt de har. Ved budsjettbehandlingen for 2023, stemte tre av partiene som er med på å utgjøre det politiske flertallet i Rælingen for å innføre eiendomsskatt i Rælingen fra 2024.

Hva dagens politiske ledelse vil gjøre for å unngå at gjelden blir for høy og de blir tvunget til å innføre eiendomsskatt, må de svare på selv.

Men vi i Rælingen Høyre er klare til å bidra til et nytt politisk flertall der vi skal unngå eiendomsskatt.

Rælingen Høyre vil ha ett nytt politisk flertall som prioriterer og styrer strammere slik at store kostnadsoverskridelser unngås, og vi vil få kontroll på den økende gjelden dagens posisjon har ansvaret for. De siste årene har det blitt kuttet mye i budsjettene til skoler, barnehager,

helse og eldreomsorg fordi stadig mer penger må brukes til å betale renter og avdrag på lån.

Rælingen trenger et nytt politisk flertall som får orden på kommunens økonomi og som prioriterer det viktigste først. Vi vil skape en ja-kommune som bidrar til et godt og trygt oppvekstmiljø, gode barnehager og skoler, god helsetjeneste og en verdig eldreomsorg.

Høyre setter enkeltmennesket foran systemet, og vi vil gi valgfrihet og muligheter for alle.

Det betyr noe for kommunens innbyggere hvem som styrer der de bor!

Først publisert i Romerikes Blad 6. juni 2023.