Debatt: kvinnehelse-milliard – nå!

Vi trenger en kvinnehelse-milliard – nå!

Det er slått fast i rapporten Den store forskjellen at det er behov for en milliard kroner for å sikre en helhetlig tilnærming til kvinners helse. Et lavere beløp vil bare være symbolpolitikk og enkelttiltak. Merk at en milliard også er latterlig lite; det tilsvarer rundt 400 kroner per kvinne.

Av:

• Randi Karin Sudmann Tunheim Høyres Kvinneforum
  • Ingebjørg Folgerø Høyres Kvinneforum
  • Kine Myhre Høyres Kvinneforum
  • Hild Sømnes Høyres Kvinneforum

Pengene skal gå til tiltak for å fremme kvinners helse og helse i et kjønnsperspektiv. Målet er at kvinnehelse går fra å være et særhensyn, «mot normalt» som Leif Juster sa, til å bli en integrert del av helse- og omsorgspolitikken, kunnskapsproduksjonen og helse- og omsorgstjenestene.

Hva må til for å lykkes i dette arbeidet? Det første tiltaket Kvinnehelseutvalget anbefaler er å etablere en nasjonal komité for kvinnehelse i et kjønnsperspektiv.

Kvinnekroppen er fremdeles et «avvik»

Det er blitt økt fokus på kjønnsperspektivet i helseforskningen de senere årene, men vi vet fortsatt for lite om kvinnehelse i Norge. Mannskroppen er «normalen», kvinnekroppen blir sett på som «avvik». Mye medisinsk kunnskap er fortsatt i stor grad basert på studier gjort på mannskroppen. Kvinner og menn kan ha ulike symptomer på samme sykdom, og de kan reagere ulikt på medisiner, noe som går mest ut over kvinnene. Det er nemlig så komplisert å teste ut nye medisiner på kvinnekropper; vi har jo en hormonsyklus, men det har vi også når vi bruker medisinene, noe som sjelden blir tatt hensyn til i doseringen.

Med Kvinnehelseutvalgets rapport fikk vi en entydig dokumentasjon på at helsetilbudet for kvinner ennå ikke er godt nok, og at nettopp betydningen av kjønn for god helse er oversett. Det er innlysende at vi må forske mer på kvinnerelaterte sykdommer for å tette kunnskapshull og løfte fram og dele ny kunnskap.

Null fremdrift for kvinnehelse

Det har vært null fremdrift for kvinnehelse i de siste to årene, og det bør vi kanskje ikke være så overrasket over. Vi stiller oss bak lederartikkelen i Stavanger Aftenblad 8. mars 2023: Rapporter kan legges i skuffer, og utvalg om kvinnehelse har vi hatt før, uten at det har gjort noen stor forskjell. Spørsmålet er hvor mange kvinnehelseutvalg og rapporter vi skal bruke penger på når de ikke følges opp? Det vi må gjøre er å investere pengene i forskning på kvinnehelse, slik at retten til hjelp er reell, og vi går bort fra et helsesystem med grunnleggende kunnskapshull om kroppen til halve befolkningen.

Det er etablert noen få kvinnehelsehus, noen flere er under etablering. Dette er sentre som tilbyr helse- og veiledningstilbud og aktiviteter som styrker kvinners helse, livskvalitet og nettverk. Kvinnehelsehusene fungerer som en møteplasser i trygge former, i et lokalsamfunn eller en større geografisk region. Vil regjeringen bidra til etablering av flere kvinnehelsehus – også noen i Rogaland? Og kommer det endelig mer penger til kvinners helse i revidert statsbudsjett?