Leserinnlegg: Sandnes innfører lærerspesialistordning

Av: Guttorm Stangeland og Sanna Rana

Skal vi lykkes i skolen må det satses på kompetanse. Høyre og FrP i Sandnes har vedtatt at det skal innføres lærerspesialistordning fra høsten 2024, i 2015 ble et pilotprosjekt med en lærerspesialistordning innført av Høyre og FrP i regjering. Ordningen møtte noe skepsis både i lærerstanden og hos Utdanningsforbundet. Erfaringene viste imidlertid at ordningen hadde mange positive effekter for lærerne og elevene i skolene våre. I Hurdalsplattformen til regjeringen Støre ble ordningen i 2022 dessverre fiernet. Høyre og FrP vil gjeninnføre lærerspesialistordningen i SandnesskoIen. Vi kan ikke vente på en handlingslammet regjering.

Innføringen av lærerspesialistordningen i Sandnesskolen representerer et betydelig skritt mot å styrke utdanningskvaliteten og fremme profesjonaliseringen av lærerne våre. Ordningen gir lærere muligheten til å spesialisere seg innenfor spesifikke fagområder eller pedagogiske metoder, og dermed bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i undervisningen. Lærerspesialistordningen vil videre kunne bidra til å styrke samarbeidet og kunnskapsdelingen i skolen. Høyre og FrP vil gi lærere bedre tid til utviklingsarbeid, og styrke profesjonsfellesskapene i skolen. Dette kommer barna våre til gode. Kommunestyret har i Handlings- og økonomiplan satt av 6 millioner kroner til frikjøp av tid til lærerspesialistene. Vi ønsker en videreføring av samarbeidet med Universitetet i Stavanger. Vi håper flere av kommunene i regionen følger etter Sandnes med dette viktige arbeidet.