Leserinnlegg: Regjeringen må øke Husbankens Investerings­­tilskudd til omsorgsboliger og sykehjem

Av:  Kenny Rettore, gruppeleder/ordførerkandidat, Sandnes Høyre og Leiv Rune Mjølsnes, fraksjonsleder i By- samfunnsutvikling, Sandnes Høyre

Tidligere i februar ble det kjent at Husbankens tilskuddsramme for 2023 er allerede brukt opp. Sandnes er blant kommunene som allerede har fått avslag om tilskudd til nye sykehjemsplasser for eldre og omsorgsboliger for utviklingshemmede.

Investeringstilskuddet for heldøgns omsorgsplasser er viktig for at Sandnes og andre kommuner skal kunne sette i gang bygging og renovering av flere sykehjemsplasser for sårbare eldre og omsorgsboliger for mennesker med utviklingshemming.

Da Ap/Sp-regjeringen i fjor la fram sitt forslag til statsbudsjett så hadde de kuttet bort store deler av investeringstilskuddet. Men i løpet av høsten så fikk regjeringen hjelp fra SV til å rette opp deler av kuttet.

Men allerede en måned inn i det nye året er kassa helt tom. Så godt som alle søknadene som er innvilget i år, kom opprinnelig inn i 2022.

Høyre foreslo i sitt alternative budsjett et tilskudd til oppstart av 1000 nye heldøgns omsorgsplasser. Det vil bidrar til flere sykehjemsplasser og omsorgsboliger i kommunene.

Investeringstilskuddet har bidratt til at Sandnes kommune har økt tilbudet av plasser i sykehjem og omsorgsboliger for personer som har behov for helse- og omsorgstjenester hele døgnet.

Investeringstilskuddet kan brukes til:

1. Å øke kapasiteten av og fornye sykehjemsplasser og omsorgsboliger både til korttidsplasser og langtidsopphold

2. Fellesarealer, felles teknisk anlegg og velferdsteknologi for å oppnå heldøgnstjeneste i eksisterende omsorgsboliger og sykehjem

3. Lokaler for dagaktivitetstilbud

4. Heldøgns omsorgsplasser til personer med behov for øyeblikkelig hjelp

Ap/Sp-regjeringen har ført kommunene bak lyset. Når tilskuddsrammen for hele 2023 er brukt opp 31. januar, så betyr det at pengene er brukt opp på etterslepet, og at det ikke var satt av nok penger i fjor.

Høyre er opptatt av at alle som trenger det, får en sykehjemsplass eller plass i en omsorgsbolig med heldøgns tjenester. Samtidig er det behov for en helhetlig og differensiert innsats for å møte fremtidens behov knyttet til bolig og tjenester. For å være forberedt på demografi-endringene er det viktig at det jobbes langsiktig med å planlegge boligsituasjonen for eldre. Nå setter vi vår lit til det settes av mer penger til Husbankens investeringstilskudd i revidert nasjonalbudsjett.