Leserinnlegg: Vi heier på damene i politikk og samfunnsdebatt!

Av:

• Kenny Rettore (H)Ordfører i Sandnes
  • Anne Cathrin Østebø (H)Kommunestyrerepresentant i Sandnes
  • Kristine Haaland (H)Kommunestyrerepresentant i Sandnes

Sissel Knutsen Hegdal, ordfører Stavanger kommune, vektlegger i sitt Facebook innlegg 11 januar at likestilling i kommunestyret og samfunnsdebatten er viktig for å sikre at ulike meninger og behov blir hørt og inkludert når beslutninger tas. NRK.no følger opp med en påfølgende artikkel om samme tema 12 januar.

Partikollegaer i Sandnes er saktens enige. Vi heier på alle dyktige damer som engasjerer seg i politikken og samfunnsdebatten til det beste for regionen vår. Statistisk sentralbyrå (SSB) viser til at kvinneandelen blant alle kandidatene ved kommunestyrevalget 2023 var 42 prosent, noe som er en liten nedgang fra valget i 2019. Samtidig viser SSB til at andelen kvinner i kommunestyrene er nær 41 prosent og kvinnelige ordførere har steget i siste kommunevalg. Per dags dato er 37 prosent av landets ordførere kvinner.

Det er blitt gjort en god jobb i flere Rogalands-kommuner for å rekruttere kvinner. I Sandnes har vi faktisk overvekt av kvinner representert i kommunestyret, hvor prosentandelen kvinner i kommunestyret totalt er 51 prosent kvinner, 25 kvinner og 24 menn. For første gang har Sandnes Høyre flere kvinner enn menn i kommunestyret: 7 av 13 representanter fra partiet er kvinner, hvor den yngste er 21 år. Valgkomiteen innstilte en valgliste med like mange menn som kvinner og alle kandidater ble oppfordret til å være synlige i valgkampen og samtidig informere om at du ville ha personstemme dersom du ønsket en plass i kommunestyret.

For oss som politikere i Sandnes er dette oppløftende. Tallene viser at flere Sandnes-borgere har krysset av på kvinner ved valget i høst. Historisk sett har menn fått flest kryss (personstemmer og kumuleringer), men ved 2023- valget er flere kvinner blitt sett og stemt frem. At kvinner blir sett og heiet frem hos Sandnesbuen settes stor pris på! Vi vil at den lokale utviklingen skal fortsette og at det også i 2027 skal være god fordeling av kvinner og menn, unge og eldre og med ulik etnisitet og ulike interessefelt. Vi oppfordrer flere kvinner i regionen til å engasjere seg i politikk og samfunnsdebatt. Vi vet at det er mange dyktige kvinner der ute og vi trenger deres stemme. Har du litt lyst til å engasjere deg og delta i politikken, ikke nøl, ta kontakt med ditt lokale parti, meld deg inn så er du i gang. Vi skal ta godt imot deg!