Leserinnlegg: Regjeringen fomler med kvinnehelsearbeidet

2. mars 2023 la Kvinnehelseutvalget frem utredningen «Den store forskjellen – Om kvinners helse og betydningen av kjønn for helse» (NOU 2023: 5) til Helse- og omsorgsdepartementet.

Av:

• Randi Karin Sudmann Tunheim Stavanger Høyres kvinneforum
  • Tone Brandtzæg Stavanger Høyres kvinneforum
  • Kine Myhre Sandnes Høyres kvinneforum
  • Hild Sømnes Stavanger Høyres kvinneforum

Kvinnehelseutvalget viste i utredningen at vi trenger store, strukturelle endringer for at vi skal få et likeverdig helsetilbud for kvinner og menn i dette landet.

Det gjelder alt fra hva vi lærer bort i profesjonsutdanningene til hvordan vi diagnostiserer og behandler sykdommer.

Kan få fatale utfall

Noen sykdommer rammer kun kvinner, noen sykdommer rammer kvinner oftere enn menn, og kvinner har andre symptomer enn menn. Dette kan få fatale utfall: Kvinner kan risikere å ikke bli diagnostisert med hjerteinfarkt fordi vi har andre symptomer enn menn, men helsepersonell og folk har ikke nok kunnskap om det.

Er kvinners liv mindre verdt enn en mann sitt? Hvis vi er likeverdige, hvorfor har ikke kvinnehelse høyere status i samfunnet?

Sandra Bruflot (H) la fram forslag i stortinget om å lage en stortingsmelding om kvinnehelse og helse i et kjønnsperspektiv. Et forslag som nesten alle partier, bortsett fra regjeringspartiene, hadde sagt de støttet. Forslaget falt fordi SV ikke ville støtte en helhetlig melding.

En stortingsmelding ville ført til at vi fikk diskutert kvinnehelseutvalgets gode utredning og tiltak i stortinget og fått et felles utgangspunkt og skikkelig kraft, makt og vilje til å gjennomføre de nødvendige endringene.

Det er snart 30 år siden forrige kvinnehelseutvalg la fram sin rapport. Den pekte på nesten akkurat de samme utfordringene som vi fikk fremlagt i 2023. Den gangen klarte ikke regjeringen å ta vare på den muligheten de hadde til å gjennomføre de gode tiltakene som var påpekt – de laget bare en strategi. Det meste av denne strategien smuldret opp og førte ikke til endring.

Nå vil regjeringen gjøre omtrent det samme – i stedet for en helhetlig stortingsmelding for kvinnehelse og helse i et kjønnsperspektiv, vil regjeringen lage en strategi og dele temaene og tiltakene opp i diverse handlingsplaner. (Hvordan skal de følge det opp?)

Blir for lite krutt

Historien må ikke få gjenta seg – vi har allerede erfart at dette blir for lite krutt og struktur til å gjennomføre endringer så kvinner og menn får et likeverdig helsetilbud!

I Hurdalsplattformen lover regjeringen at de skal løfte kvinnehelse, vi har ikke sett noe til det. Det må handling til, – ikke mer tom symbolpolitikk, brutte løfter og et helsevesen der en fortsetter å forskjellsbehandle kvinner og menn!