2713 grunner til å stemme Høyre i Sarpsborg

Det er en stund siden vi snakket om en barnehagekrise her i Sarpsborg eller i landet for øvrig. Takket være et godt mangfold av private og offentlige barnehager, har vi siden 2004 løftet oss fra en venteliste på 200 barn til å ha ledige plasser.

Det er udiskutable fakta at det snart 20 år gamle barnehageforliket var nødvendig, hvor man påla kommunene å likebehandle kommunale og private barnehager. Mobiliseringen av private eiere har vært en gedigen suksess, det er full barnehagedekning, og andelen barn i private barnehager er på over 70 prosent her i byen.

Nå 20 år senere går Arbeiderpartiet til valg på løfter som vil gi kommuner muligheten til å forskjellsbehandle finansieringen av private og kommunale barnehager. Med en så høy andel barn i private barnehager som her i byen, vil en slik politikk være et potensielt barnehagekaos! Større endringer i finansiering av private barnehager setter arbeidsplassen til over 700 ansatte i spill, og barnehagekabalen for over 2000 barn kan måtte legges på nytt. I Oslo og Bergen har man til sammen brukt 1 milliard kroner av skattebetalernes penger til å kjøpe og kommunalisere private barnehager, og hvor flere av de på toppen av det hele står ubrukt! Vil Sarpsborg Arbeiderparti bruke millioner av kroner på å kjøpe tilbake private barnehager? Hvor mye bedre barnehagetilbud får innbyggerne av det?

Høyre mener at vi som samfunn får et bedre barnehagetilbud ved å ha et mangfold av private og offentlige barnehager. Det er kvaliteten på tjenesten som er det viktige, og ikke hvem som drifter den. I Sarpsborg går 73 % av barna i en privat barnehage, de har en god og trygg hverdag i barnehager med godt kvalifiserte ansatte. De ansatte trives i jobben sin, og i foreldreundersøkelser så scorer private barnehager jevnt over høyt. I følge Kostra-tall så koster en barnehagetime i Sarpsborg 86 kroner i det kommunale, mot 56 kroner i en privat barnehage. Med andre ord, for hver 100-lapp vi bruker på en privat barnehage i Sarpsborg, sparer vi 35 kroner. Fakta blottlegger det at Arbeiderpartiet med sin politikk ser seg blind på prinsipper, fremfor å fokusere på kvalitet på tjenesten.

Som sagt er det 2713 grunner til å stemme Høyre i Sarpsborg. 2713 er summen av 2009 barn og 704 ansatte i private barnehager i Sarpsborg. Tar vi med foreldre av barna, så tipper jeg vi runder hvertfall 4000 grunner til å stemme Høyre i Sarpsborg. Godt valg.

Magnus Arnesen, Leder i Sarpsborg Høyre