Høyre ser viktigheten av å ha en aktiv og inkluderende oppvekst

Christian Granli-Østmark, Nestleder i utvalg for helse og velferd.

I Sarpsborg er vi vitne til at mange barnefamilier står overfor økonomiske utfordringer som begrenser mulighetene deres for å delta i fritidsaktiviteter. Dette kan føre til utenforskap, spesielt i ungdomstiden, hvor tilhørighet til et fellesskap er ekstra viktig.

Høyre tar disse utfordringene på alvor, og vi jobber aktivt for å sikre at alle barn i kommunen får muligheten til å delta i en fritidsaktivitet, uavhengig av bakgrunn eller økonomiske rammer.

Gjennom den lokale fritidserklæringen er det lagt vekt på å fjerne barrierer som står i veien for barns deltakelse i fritidsaktiviteter. Det handler om mer enn bare å tilby aktiviteter – det handler om å sørge for at aktivitetene er tilgjengelige for alle. Vi vil sikre rimelige tilbud, og gode utlånsordninger for sports- og fritidsutstyr. Ingen barn skal måtte stå på sidelinjen fordi økonomien ikke strekker til.

Høyre mener at et bredt samarbeid mellom kommunen, frivilligheten og andre aktører er nøkkelen til å sikre at flere barn og unge får ta del i det sosiale fellesskapet som fritidsaktiviteter gir. Derfor jobber vi for et tillitsbasert samarbeid der vi støtter idrettslag, kulturaktører og fritidsklubber i deres viktige arbeid. Når frivilligheten får gode rammer, kan de tilby varierte og spennende aktiviteter som gir barna våre glede, mestring og tilhørighet.

Vi ser også hvor viktig det er å lytte til barna selv. Når barn får påvirke hvilke aktiviteter de ønsker å delta i, øker sjansen for at de finner noe de virkelig brenner for. Dette gir dem muligheten til å bygge vennskap og oppleve mestring. Samtidig må vi sikre at barn med funksjonsnedsettelser har like gode muligheter til å delta, og at ingen blir stående utenfor på grunn av manglende tilrettelegging.

Høyre ønsker å skape en Sarpsborg hvor alle barn har like muligheter til å delta i lek og fritidsaktiviteter som gir dem et fellesskap å vokse i. Vi vet at foreldre som involverer seg, kan være en nøkkel til å styrke barns deltakelse, og derfor vil vi legge til rette for at familiene får den støtten de trenger for å delta i fellesskapet.

For Høyre er det en grunnleggende verdi at ingen barn skal stå alene. Vi vil at Sarpsborg skal være et sted hvor alle barn føler at de hører til, og hvor alle får muligheten til å delta i aktivitetene de drømmer om. Derfor kjemper vi for løsninger som bidrar til økt deltakelse og tilhørighet blant våre unge – løsninger som gir rom for å være akkurat den man er.

Sammen kan vi gi barna våre en aktiv og inkluderende oppvekst, og sikre at ingen faller utenfor. Det er en investering i framtiden vi ikke har råd til å la være.

Christian Granli-Østmark, Sarpsborg Høyre