Barn trenger fysisk aktivitet

Barn og unges velferd er noe som opptar meg. Som fastlege ser jeg hvordan barns helse påvirker deres liv, og som folkevalgt er det viktig for meg å sette fokuset på hva som kan bedre dette, framfor å akseptere at det er slik.

Det er nedslående lesning i folkehelseprofilen for Sarpsborg. Folkehelseprofilen består av 34 punkter, og Sarpsborg scorer signifikant dårligere på 19 av dem. Ett eksempel er overvekt og fedme blant unge som ved 17-års alder er på 30 prosent.

Dette er ikke en unik problemstilling for Sarpsborg, men vi kan dessverre se at unge sarpinger er overrepresentert mot nasjonale trender. Det er ikke barna selv som kan belastes for dette, og det krever en helhetlig innsats fra både familie, skole og samfunn.

Barn trenger fysisk aktivitet, og vi som samfunn må gjøre vår del for å tilrettelegge for dette. Det framkommer at kun 53 prosent av barna i Sarpsborg er med på organisert aktivitetstilbud, og at 47 prosent har en skjermtid på over fire timer hver dag.

Et av tiltakene Høyre søker er et samarbeid mellom idrettslag og skolene, slik at man i større grad kan benytte seg av det frivillige inn i skolen, og dermed bidra til økt fysisk aktivitet.

Men barn trenger muligheten til å ha et aktivt sosialt liv, og det er grunn til å spørre seg om det er godt nok lagt til rette for å være fysisk aktiv utenfor det organiserte.

For stillesitting, både i skolen og på fritiden, er med på å motvirke de potensielt gode tiltakene som finnes. Alle barn er forskjellige, og det finnes ikke noe universelt svar på hvordan man skal framelske det å være aktiv.

Av folkehelseprofilen ser man også at over 80 prosent av unge sarpinger føler seg trygge i nærmiljøet. Dette er riktignok noe mindre enn landet for øvrig og er ett av de punktene Sarpsborg scorer dårligere på, men det er også fint at mange av våre unge faktisk føler seg trygge.

Det betyr også at det er noen få som skaper utrygghet for mange, og disse må vi som samfunn finne gode tiltak for. Flere av disse unge lever i vedvarende lavinntekt, noe som også er et punkt Sarpsborg scorer signifikant dårligere på i Folkehelseprofilen.

Flere bor trangt, og har derfor ikke noe sted å ta med venner hjem, eller de føler deg flaue over de kår de bor i, og ser ikke at de har noe annet valg enn å være utendørs til langt over anbefalt leggetid.

Søvn er undervurdert som regulator, og spiller en avgjørende rolle i en ungdoms utvikling, både fysisk og mentalt.

Men et av svarene vil alltid være oss som foreldre. Det er nemlig vi foreldre som legger grunnlaget for god helse blant de unge, det er vi som skaper gode vaner for aktivitet, det er vi som begrenser skjermbruk, det er vi som i stor grad tilbyr maten de spiser og det er vi som skaper gode rutiner for søvn.

Trygghet, veiledning og kjærlighet som gir grunnlaget for en positiv utvikling av barn og unge, og de beste til å gi dette er foreldre.