BPA er et viktig skritt mot valgfrihet og likestilling

Tidligere politisk ledelse så ikke verdien av fritt brukervalg, og mente at innbyggerne måtte ta til takke med de kommunale løsningene som fantes. Vi i Sarpsborg Høyre mener noe annet. Vi tror på valgfrihet og at hver enkelt person best vet hva som fungerer for dem.

Christian Granli-Østmark, Sarpsborg Høyre

Sarpsborg Høyre har siden 2019 jobbet målrettet for å utvikle et brukerstyrt personlig assistent (BPA)-tilbud som er tilpasset behovene til våre innbyggere. Da vi vant valget i fjor, var dette en av de første sakene vi gikk i gang med – å sikre et BPA-tilbud som gir personer med assistansebehov muligheten til å leve et aktivt og selvstendig liv. BPA er i dag ikke bare en tjeneste, men et viktig likestillingsverktøy som gir den enkelte reell valgfrihet og større frihet til å styre egen hverdag.

BPA handler om mer enn praktisk hjelp – det handler om retten til å bestemme over eget liv, til å delta i samfunnet på egne premisser, og til å ha et verdig og meningsfullt liv uavhengig av funksjonsnivå. For Sarpsborg Høyre er det viktig å sikre denne valgfriheten i alle livsfaser, også når man trenger bistand. Vi har jobbet for at innbyggere som har behov for BPA, selv skal kunne velge hvem som skal gi denne tjenesten, enten det er en kommunal leverandør eller en privat aktør.

Nå har vi sendt kunnskapsgrunnlaget for BPA ut på anbud, og vi mener det reflekterer våre ambisjoner for et fremtidsrettet, bærekraftig og valgfritt BPA-tilbud. BPA er en nøkkelfaktor i omstillingen av helse- og omsorgstjenestene våre. Det er klart at vi må tenke nytt om hvordan kommunen leverer tjenester i en tid hvor flere ønsker å bo hjemme lenger. BPA er en viktig brikke for å oppnå dette målet.

For Sarpsborg Høyre handler fremtidens helse- og omsorgstilbud om å skape løsninger som gir folk mer selvbestemmelse, sikrer at ressursene våre brukes mest mulig effektivt, og ikke minst gir alle muligheten til å leve et aktivt liv med verdighet. BPA bidrar til nettopp dette – det frigjør ressurser, det styrker den enkeltes frihet, og det er en investering i et mer bærekraftig tjenestetilbud på lang sikt.

Vi ser BPA som en del av løsningen for fremtidens helsetjenester, og vi er stolte av å ha tatt de første skrittene mot å gi Sarpsborgs innbyggere et valgfritt og kvalitativt BPA-tilbud som setter mennesket i sentrum.

Christian Granli-Østmark