Budsjett skal løse problemer – ikke skape dem!

Budsjett skal løse utfordringer. (Magnus Arnesen og Margrethe Motzfeldt)

Det er desember og måneden for å vedta kommunebudsjettet. I Sarpsborg er den økonomiske situasjonen alvorlig, og spriket mellom inntekter og utgifter begynner å tære på. Vi har en del utfordringer å ta tak i, og vi har mindre midler enn andre kommuner på å løse dem.

Når politikerne skal lage sine budsjetter skal vi i første rekke løse de utfordringene. Det hjelper ikke om vi bare videreutvikler det gode, hvis vi ikke klarer å forbedre det som ikke fungerer like godt. Da må vi være ærlige på at vi ikke kan gi alt til alle. Alle politikere snakker om at vi må prioritere, men det er ofte vanskelig når alt kommer til alt. Når man skal prioritere noe opp, må man prioritere noe annet ned, og det betyr å bryte med det trygge og kjente for mange mennesker. Budsjettarbeid er derfor en følsom øvelse. Noen vil bli lettet mens andre vil kjenne på fortvilelse.
Likevel så fyller vi ikke vervet vårt dersom vi ikke gjør denne jobben. Høyre presenterte denne uken vårt alternativ til budsjett for 2022-2025, og vi ønsker å begynne jobben med å balansere det økende gapet mellom utgifter og inntekter.

Vi har laget et budsjett som fører til at driftsfondet – altså sparekontoen – til kommunen øker med 32 millioner kroner de neste fire årene, mens posisjonen vil tappe den for 73 millioner. Det er kritisk for en kommune som allerede har begynt å nærme seg Robek-listen. Budsjett skal være med på å løse problemer, mens posisjonens budsjett her faktisk skaper et problem.

Høyre vil være økonomisk ansvarlig, og vi viser dette ved å erkjenne at det ikke er riktig opprettholde de skolene og barnehagene vi har i dag. Dette er strukturelle endringer, og i mange år har det vært enighet i at vi trenger strukturelle endringer og ikke bare ostehøvelkutt. Likevel er det kun vi i Høyre som foreslår reelle strukturelle endringer. Men noe penger har vi, og disse prioriterer vi inn mot de som trenger det aller mest. Vi har lagt inn midler som skal bidra til å få flere i arbeid og arbeidsrettet aktivitet, slik at de er i stand til å forsørge seg selv og sin egen familie. Slik kan skatteinntektene til kommunen gå opp, og antallet barn som lever under fattigdomsgrensa gå ned.

Av Margrethe Motzfeldt og Magnus Arnesen, Sarpsborg Høyre