Budsjettes brutale virkelighet

I den siste tiden har SA omtalt to saker som gir grunn til bekymring – både enkeltvis og samlet sett.

Tomas Mathiesen, 4. kandidat Sarpsborg Høyre

Den ene saken handler om kriminalstatistikken for årets første 9 måneder. Her framkommer det at lovbrytere blir enda yngre og begår mer alvorlig kriminalitet i byen vår. Som eksempler på dette refereres det til at 13-åringer er ransmenn og 14-åringer selger narkotika i Sarpsborg. Den jevne leser hever kanskje øyebrynene en tanke og minnes saker fra denne høsten som omhandler store utfordringer ved enkelte av byens ungdomsskoler. Også her var det snakk om vold, trusler og salg av narkotika.

Med et slikt bakteppe er det nærliggende å tenke at man må sette inn ressurser for å fange opp og følge opp de nevnte ungdommene. Målet må være redusert rekruttering til dette miljøet samt at man følger opp de som allerede er den del av det.

Den andre saken som er omtalt handler om barnevernet i Sarpsborg. Det framkommer blant annet at barnevernets kapasitet er sprengt og at de har store utfordringer med å følge opp sine saker. I så mye som 27 % av sakene er ikke fristene overholdt. Vi snakker her om at de mest sårbare barna i byen vår per nå ikke får den oppfølging de har krav på i henhold til lovbestemte frister som følge av kapasitetsmangel.  På tross av dette skal man altså kutte i bemanningen.

Det er vel rimelig å anta at noen av de ungdommene som begår ungdomskriminalitet i byen burde vært fulgt opp/ fått hjelp fra barnevernet? Sannsynligheten for at dette vil skje i året som kommer, reduseres nå dramatisk som følge av nedbemanning i barnevernet. Kapasiteten til å fange opp og følge opp disse ungdommene reduseres kraftig. Er dette en ønsket utvikling? Svaret er enkelt – nei!

Det store spørsmålet blir derfor hvordan Sarpsborg kommune endte opp i en økonomisk spagat hvor behovet for oppfølging av ungdommer og deres familier øker samtidig som kapasiteten i barnevernet reduseres?

Det korte svaret er at posisjonen med Arbeiderpartiet i spissen over flere år har brukt betydelig mer penger enn det kommunedirektøren har anbefalt i sine budsjetter. Sarpsborg Arbeiderblad har omtalt det som et fast høstrituale at kommunedirektøren kommer med forslag til upopulære kutt som posisjonen i stor grad finner måter å reversere. Reverseringene har nå vokst seg til et uhåndterbart nivå.

Det er år for år plusset på mer enn hva kommunens fagfolk mener er et forsvarlig kostnadsnivå. Heldigvis har det vært et nyttårsrituale at skatteinngangen blir høyrere enn forventet, og et merforbruk har blitt reddet inn. I år er lottogevinsten avlyst, og på toppen har posisjonen for neste år satset på en lavere strømpris som en slags inndekning.

I sitt arbeid med å komme i balanse i 2023 må man nå skjære til beinet i alle virksomheter i kommunen – og selv ikke de som jobber med de mest sårbare blant oss er skjermet fra et slikt tiltak. Det er mulig at det hjelper på kommunens økonomi på kort sikt. Hva konsekvensene blir for ungdommene og byen vår på lang sikt gjenstår å se.

Av Tomas Mathiesen
4.kandidat