Byen med fortid og fremtid

Sarpsborg har en rik historie, noe som gjenspeiler seg i byens bebyggelse. Vi skal ta vare på særpreget som en viktig del av byens sjarm og sjel. Samtidig må vi gi rom for utvikling. Det er et mål at 40 prosent av nye sarpinger skal bosette seg i sentrum, og at like stor prosent av nye arbeidsplasser skal etableres sentrumsnært. Slike ambisjoner stiller krav til å balansere bevaring og utvikling.

Å sikre et attraktivt sentrum er dugnadsarbeid. Vi politikere har ansvar for å vedta planer som bidrar til en bærekraftig utvikling til beste for innbyggerne i kommunen. Sentrumsplanen er eksempel på en god rettesnor for konstruktiv utvikling av byen. Men en plan må ikke kaste heldekkende skygge og skape hinder for å realisere muligheter. Vedtaket om å legge Sefa Park ut på høring er et eksempel på dette, her stilte alle politiske partier i utvalget for plan-, miljø- og teknikk seg bak – selv om Sentrumsplanen ble utfordret. Da er det skremmende at administrasjonen i Østfold fylkeskommune ønsker å hindre utvikling av Sarpsborg ved å gå imot vedtaket. Argumentet er historie og bevaring. Fylkesadministrasjonen mener følgelig at de vet bedre enn Sarpsborgs eget bystyre hva som er riktig og viktig for byen vår. Heldigvis gikk flertallet av fylkespolitikerne imot fylkesadministrasjonens forslag, og saken ligger nå hos Riksantikvaren.

Selv om unntak fra vedtatte planer kan være riktig, skal retningslinjer i hovedsak følges. Politikerne har ansvar for å gi utbyggere klare og forutsigbare rammebetingelser. Høyre ønsker å tilrettelegge for at det skal være attraktivt å investere i Sarpsborg. Samtidig ønsker vi utbyggere som ser lenger enn sitt eget prosjekt ekstra velkomne. De som ikke bare vil utvikle en tomt, men som sørger for at prosjektet beriker og verdiøker hele nabolaget med sine løsninger og estetikk.

For estetikk er sentralt for trivsel. Og her har vi et stort potensial i sentrum ved å ruste opp falleferdige eiendommer. Bygg som ikke blir ivaretatt forsøpler omgivelsene og trekker ned attraktiviteten. Her vil Høyre arbeide for at gårdseiere må ta større ansvar for å vedlikeholde eiendommene sine. Vi vil ha et velholdt sentrum der det er godt og trygt å bo og ferdes.

Vi i Sarpsborg Høyre satser aktivt på utvikling, og det skapes ved å gå fra ord til handling. I Høyre har vi derfor etablert en ressursgruppe for Steds-, miljø og næringsutvikling. Dette engasjerer, med godt oppmøte fra medlemmene i Sarpsborg Høyre. Vår ambisjon er at dette engasjementet skal gjenspeile seg i utviklingen av byen. Vi vil ta ansvar for å bevare vår stolte fortid samtidig som vi skaper grunnlag for en vel så stolt fremtid.

Vil du være med på dugnaden for et attraktivt Sarpsborg? Meld deg inn i Sarpsborg Høyre, så sees vi på neste møte!