Bystyremøtet i juni

På torsdag ble siste bystyremøte avholdt og Høyre fikk gode gjennomslag for sine saker!

Det siste bystyremøtet for semesteret er alltid blant de møtene med flest saker, og i tillegg behandles også høringsutkastet til handlingsplanen for 2025-2028.
Her er noe av det vi behandlet i junimøtet.

Vi fikk vedtatt et godt alkoholpolitisk handlingsprogram som sikrer gode vilkår for de næringsdrivende, samtidig som vi ivaretar folkehelseperspektivet. Noe av det viktigste for næringslivet er at vi ar like vilkår for skjenkebevilling i Nedre Glomma, noe vi i utstrakt grad har.

Elin Nakstad var saksordfører i saken og fremla den på forbilledlig vis, og tok opp arbeidet med folkehelseperspektivet. Det er et nasjonalt uttalt mål å redusere alkoholkonsumet i befolkningen, men hun påpeker at dette ikke nødvendigvis er utelivet som er målet å redusere, snarere så er det kjent at 10 % av befolkningen som står for 50 % av konsumet i landet. Alkoholisme er et utbredt helseproblem, men det er ikke utelivet som er riktig målgruppe for reduksjonen.

Det ble også et vedtak om å legge ned Solbyen legesenter. Det kommunale legesenteret ble opprettet i januar 2023, og har derfor hatt en kortvarig levetid, men vi ser at de økonomiske rammene de ble opprettet under var feilaktige. I den økonomiske situasjonen vi er nå, er det vanskelig å kunne forsvare en såpass dyr drift, og det ble derfor vedtatt nedleggelse. Høyre har vært i kontakt med de legene som er gjenværende og vi er forsikret at de er ivaretatt med nye jobber.

Det er bedt om en ny sak til høsten hvor det skal redegjøres for både grunnlaget for opprettelsen, samt hvordan senteret er driftet siden oppstart, i håp om at kommunen kan lære noe av dette, og for å unngå at man havner i lignende situasjoner i fremtiden.

En av de mest omdiskuterte sakene var utredningen om drift av krematorium. Saken har pågått siden 2016, hvor det tidligere styringsflertallet ønsket å opprette et IKS med Fredrikstad. Det er ikke kommet noen vei, og derfor presset Høyre på for å søke alternative løsninger. Vi mener det er behov for nye tanker innenfor drift av ikke-kommunale tjenester og vedtok derfor å ta sikte på å anskaffe kremasjonstjenester fra det private markedet.

Høyre ser ingen store ulikheter mellom kremasjonsbyrå og begravelsesbyrå, hvor begge leverer en tjeneste preget av det å være støttespillere i et vanskelig fase i livet. Høyre ønsker å sikre gode muligheter for drift, men ser ikke hvorfor kommunen kan være eneste aktuelle drifter av et krematorium.

I juni hvert år behandles handlingsplanen for de neste årene. Handlingsplanen består av de saker og oppdrag som skal utføres av administrasjonen, med mål om å drifte en økonomisk -, sosial – og miljømessig bærekraftig kommune.

Høyre og samarbeidspartiene hadde forslag om syv oppdrag til kommunedirektøren, hvor en av dem var opprettelse av Fontenehus.

Fontenehus kan bidra til å forbedre livskvaliteten til mennesker som av ulike årsaker er utenfor arbeidslivet, og i Sarpsborg hvor nær en fjerdedel står uten fast tilknytning til arbeidslivet, og det å kunne aktivisere disse vil kunne skape store ringvirkninger i samfunnet.

Et pilotprosjekt på aktivitetsskole er også et av tiltakene vi fikk gjennomslag for. En aktivitetsskole vil innebære et formalisert samarbeid mellom skoler og idrettslag, som vil kunne bidra til mer fysisk aktivitet blant våre skolebarn.

Videre ga vi i oppdrag å vurdere igangsetting av programmet Foreldrekompasset.

Programmet tar for seg foreldrestøtte og følger barnet gjennom oppveksten fra mors mage på helsestasjonen til utgangen av grunnskolen. Robuste foreldre gir robuste barn, noe vi alle her mener er ønskelig å vurdere om kan igangsettes i Sarpsborg.

Høyre og samarbeidspartiene støttet også flere innspill og oppdrag fra opposisjonen, hvor en av dem var å legge til rette for økt satsing på skolehager. Skolehager er et godt pedagogisk virkemiddel som lærer barna våre hvor maten vår kommer fra. I tillegg skrev vi om et forslag fra opposisjonen slik at vi går inn for at ingen skoler skal være heldigitale fra skoleåret 2025/26. Det å ha skolebøker har en egenverdi, og det å lære seg å skrive godt gjøres gjennom mengdetrening.

Handlingsplanen dreier seg i liten grad om økonomiske prioriteringer, men mer om de saker og oppdrag vi mener er nødvendige for å skape det handlingsrommet, og de sosiale endringer vi mener er nødvendig for å skape et bærekraftig samfunn. Høyre har en optimistisk og ambisiøs visjon på vegne av Sarpsborgs innbyggere, og vi vil benytte også fremtidige handlingsplaner på å skape muligheter for alle.