Dette er et verdivalg. Og Høyres verdier er verdt å kjempe for!

Sarpsborgs stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen skriver i Sarpsborg Arbeiderblad at årets valg er et retningsvalg. Jeg ser hennes uttalelse og høyner med at det er et verdivalg!

Høyres verdier kan gjenkjennes ved tillit til enkeltmennesket. Ved å la hver enkelt ha størst mulig frihet til, og ansvar for, å forme sitt eget liv, skal vi sammen bygge samfunnet. Høyre setter samfunnet høyt, og samfunnet er til for å styrke enkeltmennesket.

Mange har kjent på usikkerhet under pandemien. Velferdsetaten tok utfordringen, utviklet systemer i rekordfart, og sørget for at nær halve landet fikk statlige overføringer. Samtidig står vi nå halvannet år etter med netto 30.000 flere arbeidsplasser enn for få måneder siden. Dette er gode eksempler på to ting, 1 – samfunnet tok grep når enkeltmennesker ble satt i en vanskelig situasjon, og 2 – enkeltmennesker styrker samfunnet ved å skape arbeidsplasser.

Med andre ord – vi stiller opp for hverandre.

Flere arbeidsplasser gir flere skatteinntekter. Og mens det virker som enkelte partier kun har en løsning på utfordringer – nemlig å heve skattene – har Høyre klart å både redusere skattene for hver og en av oss, og i tillegg bruke skatteinntektene smartere.

Samtidig mener vi at enkelte skatter er skadelige for arbeidsmarkedet, og blant dem er formuesskatten på arbeidende kapital. En familiebedrift preget av nøysommelighet, og som har bygd opp verdiene stein for stein, og år etter år, må betale formuesskatt av verdier som er helt nødvendig for å sysselsette ansatte. Det er nettopp derfor Høyre vil arbeide videre med å redusere formuesskatten til den er intet annet enn et vagt minne.

Utslippene går ned, og regjeringen har bidratt med tiltak som gjør at vi trekker i riktig retning. Klimautfordringene er ingen særinteresse for regjeringen – den er forankret på alle plan. Regjeringen ser det også på som en prioritet at tiltakene har tillit i befolkningen, for ingen deltar på dugnad dersom den føles ut som tvang.

Det er gjennomført en satsing på kompetanseheving av lærere, og dette er åpenbart en fordel for skoleverket. Halvparten av Sarpsborg lærere har fått hevet sin kompetanse, og mer faglig oppdaterte lærere, gir bedre læring for barna.

Videre er det lansert en ytterligere kompetansereform som skal gi de som er uten formell kompetanse muligheten til å opparbeide seg dette, samtidig som de beholder stillingen de går i.

I tillegg er behandlingskøer redusert fordi det kjøpes inn tilleggstjenester fra private tilbydere. Og nettopp dette er hele poenget med Høyre sin satsing. Det private skal kunne supplere det offentlige. Fritt behandlingsvalg er en suksess, og det bidrar til raskere behandling – for alle!

Det er selvfølgelig hyggelig at stortingsrepresentanten omtaler Høyres politikk, mens det samtidig kun framkommer at hennes parti ønsker «noe annet», uten at innholdet i dette «annet» utdypes, men jeg mener at den retningen som er blitt dyrket fram, nøysommelig og stein for stein, må holdes. For dette er ikke et retningsvalg, det er et verdivalg.

Av Margrethe Motzfeldt, Sarpsborg Høyre