Dette vil jeg prioritere dersom jeg blir ordfører

Dersom jeg er så heldig å bli ordfører i Sarpsborg, vil jeg gå fra et langt yrkesliv i privat virksomhet til å bli samfunnsansatt. Sarpsborgsamfunnet blir min arbeidsgiver. Hver eneste dag skal jeg være tilgjengelig for medarbeidersamtaler.

Med en sunn økonomi i bunnen skal vi få nødvendig trygghet til å se inn i fremtiden med et optimistisk og fremoverlent blikk i Sarpsborg, sier Magnus Arnesen i sin siste apell til velgerne i Sarpsborg.

Medarbeidersamtalen er en anledning til å gjennomgå alle sider ved et arbeidsforhold. Det handler om å avklare forventinger, bli enige om mål og på samme tid gi tilbakemeldinger og se på samarbeid. Jeg ønsker samtaler med bedrifter, foreninger, ansatte og innbyggere om hvordan vi i fellesskap kan få til mer enn hver for oss.

Samtidig går Høyre og jeg til valg på en politisk plattform som forplikter. Med en sunn økonomi i bunnen skal vi få nødvendig trygghet til å se inn i fremtiden med et optimistisk og fremoverlent blikk.

• Flere sarpinger skal få en sjanse i arbeidslivet. Sammen med næringslivet skal vi lage flere og nye veier til arbeidslivet. Det blir mitt ordførerprosjekt.
  • Oppvekst og skole skal prioriteres med styrket bemanning og oppdaterte læremidler. Vi skal være en aktiv og lyttende skoleeier.
  • Vi skal løse fremtidens oppgaver i helse og omsorg i fellesskap. I vårt fellesskap inngår også private- og ideelle.
  • Sarpingene skal få mer valgfrihet. Muligheten til å selv velge barnehage, hjemmehjelp, sykehjem og BPA-tilbyder er etter vår mening en innbyggers rettighet.

Jeg stiller til valg for et Sarpsborg med mindre forskjeller. Den største forskjellen er mellom de som står utenfor arbeidslivet og de som har en jobb å gå til. Det er nettopp derfor vi må få flere sarpinger i jobb. For å få til det må Sarpsborgsamfunnet legge enda bedre til rette for at alle har en reell mulighet til å ta utdanning, en reell mulighet til å skape seg den fremtiden man ønsker.

I forrige uke var jeg så heldig å få møte alle deltakerne på kommunens introduksjonsprogram. Gode og inspirerende samtaler om utålmodighet, muligheter man ser og ønsker om å skape seg en fremtid i Sarpsborg. Alle samtaler hadde to likheter;

• Utålmodighet mot et system som holder tilbake
  • Alle hadde sin unike bakgrunn, historie og ide om hva akkurat de ønsker å bidra med i Sarpsborgsamfunnet

Det var rørende og inspirerende møter. Ved å sette mennesker foran systemet ser jeg store muligheter til å inkludere flere i arbeidslivet. Jeg opplever samtidig et næringsliv som er villig til å stille opp og derfor vil jeg innlede et forpliktende samarbeid hvor flere får en sjanse i arbeidslivet og bedrifter får ressurser til å vokse. Sarpsborg skal være en kommune med muligheter for alle, og ingen bedrifter skal vokse ut av Sarpsborg.

Høyre skal være en ydmyk og aktiv skoleeier. Før vi er bastante på nye kreative forslag skal vi lytte til rektorer, lærere, elever og ansatte. Vi skal spørre; Hvordan går det og hva trenger dere? Med tilstrekkelig bemanning og verktøy får vi en skolehverdag hvor både elever og ansatte kan oppleve mestring og motivasjon.

Fremtidens måte å levere trygghet og omsorg på er ikke funnet opp enda. Med fokus på kompetanse, nye boformer og bruk av teknologi kan vi skape trygghet og kvalitet i eldreomsorgen tilpasset den enkeltes behov. Med 50 % flere eldre i Sarpsborg allerede i 2030 ser vi det som direkte uforsvarlig å utelukke et samarbeid med private og ideelle tilbydere. Vi vil gå inn i fremtiden med alle mulige verktøy for å sikre en trygg alderdom med fokus på kvalitet og valgfrihet, både for de eldre og for de ansatte.

I Høyre har vi de siste årene jobbet målrettet med å vise sarpingene at vi ønsker å være et reelt alternativ til de som nå har hatt styringen i 110 år. Resultatet er en fremoverlent politikk som skal løse de store utfordringene Sarpsborgsamfunnet står overfor. Våre kandidater er optimister for fremtiden, og vil bruke av sin erfaring og kunnskap for å gi også deg som innbygger nettopp det; optimisme for fremtiden. Om vi har lyktes med vårt prosjekt vil vise seg valgdagen.

Godt valg!