En trygg skolehverdag gir et godt læringsmiljø

På NRK har det gått et program om gutter på randen, og det gjorde et sterkt inntrykk på meg. Gutter som ikke finner sin plass i skolen er i ferd med å utvikle seg til et stort samfunnsproblem, og ikke minst skaper det en vanskelig livssituasjon for guttene selv.

Det handler ikke om læreres evne til å se den enkelte, det handler ikke om foreldrenes interesse for sine barn, det handler om et skoleverk som er rigget for gjennomsnittseleven.

Jeg har selv arbeidet flere år i skolen og har egenhendig sett hvordan barn, som oftest gutter, sliter med å oppleve mestring i skolen. Dessverre blir disse barna hengende etter, og vi kan se det allerede på barneskolen, men det er først på ungdomsskolen de største utfordringene gjør seg gjeldende med utagering, hvor de både skaper vanskeligere situasjoner for seg selv, sine medelever og lærere.

I Danmark og Norge har Guttas Campus bidratt til banebrytende inkludering av elever som opplever lite mestring, og det vil vi nå jobbe for å få til i Østfold. Guttas Campus har som hovedmål å støtte gutters faglige og sosiale utvikling. For å styrke deres forutsetninger for å mestre livet og fullføre skolen, gjennom en to ukers læringscamp.

Men, arbeidet med å få etablert Guttas Campus kan ikke gå på bekostning av det å skape et godt læringsmiljø for alle elever, og vi jobber nå parallelt med å opprette et ambulerende ressursteam som kan fungere på den enkelte skole, som kan bistå i utfordrende situasjoner, og tilby støtte både til elever og ansatte.

Målet er at vi klarer å løfte skolefellesskapet, samtidig som vi skaper en god skolehverdag for den enkelt elev.