Et fontenehus styrker Sarpsborg

I Sarpsborg har vi høyere arbeidsledighet enn resten av landet, vi har flere uføre og en høy andel sosialhjelpsmottakere. Når vi er blant de i landet med størst utfordringer, trenger vi landets beste verktøykasse.

Margrethe Motzfeldt

Høyre mener en bredde i aktiviteter og tilbud er avgjørende for å ha et relevant tilbud til alle.

Høyre har foreslått at det etableres et Fontenehus i Sarpsborg, og saken kommer til politisk behandling i høst. Et Fontenehus er et arbeidsfellesskap for personer med psykiske utfordringer, og Fontenehuset gir den enkelte støtte til å komme seg inn i jobb eller studier, og bistand til å skape nye rutiner som bidrar til et godt liv.

Mange med psykiske utfordringer har mistet sin identitet som arbeidstaker, og er derfor ikke i stand til å se seg selv i arbeid, men gjennom samholdet i et Fontenehus, og bistanden de der får, blir de selv i stand til å ta de første stegene mot arbeidslivet.

Vi vil med et Fontenehus får et enda mer variert tilbud til mennesker med psykiske vansker, og dermed bidra til å øke inkluderingen av personer som per nå er uten daglig aktivitet.

Det framkommer av medlemsundersøkelsen til Fontenehus Norge at 58 prosent av medlemmene har redusert behov for innleggelse, 47 prosent kommer i arbeidsrettet aktivitet gjennom jobb, praksis eller studier, 51 prosent opplever å ha fått større tro på egne muligheter i arbeidslivet, og hele 91 prosent opplever en bedring av egenopplevd helse.

Høyre ønsker et Fontenehus i Sarpsborg og vil jobbe politisk for at dette blir en realitet – en større bredde i behandling og aktiviteter skaper større muligheter for at alle får muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv.