FAUs viktige rolle i skolen

I forslag til ny Opplæringslov som ble lagt fram 24.03.23,  fjernes foreldreutvalgene som samarbeidsorgan i skolen. Sarpsborg Høyre er i mot denne endringen fordi den vil føre til en oppsmuldring av skoledemokratiet.

Tomas Mathiesen, 4.kandidat Sarpsborg Høyre

Alle som har barn i skolen vet at FAU en viktig bidragsyter på en rekke områder. Vi kan nevne i fleng alt fra å arrangere skolefester, til å være høringsinstans samt pådriver for oppgradering av skolegårder. Slike tiltak bidrar til et godt læringsmiljø og økt trivsel for elevene.

Alternativet til et skoledemokrati som ikke fungerer er uheldig. Når skole og foreldre ikke klarer å samarbeide i fellesskap kan man få enkeltforeldre som kjemper for egne barn, på bekostning av fellesskapet. Vi i Høyre håper derfor på en ny lov med tydelige rammer og føringer for foreldresamarbeid. På denne måten får man utnyttet den samlede kraften i en foreldregruppe.

I lovforslaget legges det opp til at den enkelte kommune skal organisere foreldresamarbeidet, kun støttet av noen få generelle krav. Dette betyr at FAU, Samarbeidsutvalg og skolemiljøutvalg ikke skal være lovpålagt lenger. Videre får kommunene frie tøyler til å organisere samarbeidet med foreldrene.  Vi mener dette bidrar til å svekke foreldresamarbeidet fordi man lar tilfeldigheten styre hvordan man skal organisere samarbeidet.

De minste barna er avhengige av foreldre for at deres stemme skal bli hørt. For denne elevgruppen er foreldreorganene i skolen i praksis også elevmedvirkning. I en verden hvor demokratiet er på vikende front, er vi i Høyre uenige i forslaget om å fjerne positive og demokratiske valgte utvalg som FAU fra loven. Skoler som har et velfungerende skoledemokrati i dag vil sannsynligvis fortsette å holde de gode rutinene i hevd. Vår bekymring ligger hos skolene med et svekket skoledemokrati og en likegyldig holdning til foreldresamarbeid – det er nettopp disse den nye loven må støtte opp.

Behold foreldreutvalgene i Opplæringsloven.

Tomas Mathiesen
4.kandidat i Sarpsborg Høyre