FHI sykemelder Sarpsborg

Nylig publiserte Folkehelseinstituttet (FHI) sin årlige folkehelseprofil for alle kommuner i Norge. Profilen består av 34 ulike indikatorer som på hvert sitt område sier noe om innbyggernes folkehelse og hva som påvirker den. Sarpsborg kommune skårer signifikant dårligere på 20 av 34 indikatorer sammenlignet med landsgjennomsnittet

På bilde øverst til venstre: Christian, Margrethe og Tomas. Under: Gøril og Magnus.

Vi kan lese en oppsummering av et komplekst sykdomsbilde med tydelige og alvorlige symptomer over lang tid. I kjølvannet av denne nedslående statistikken er det naturlig å reflektere over årsakene til at Sarpsborg kommune får slike resultater. For hvorfor er det slik at flere 5. klassinger enn landsgjennomsnittet scorer på laveste mestringsnivå i regning og lesing? Og hvorfor er det slik at flere ungdommer enn landsgjennomsnittet opplever nærmiljøet som utrygt? I tillegg er det slik at kommunen har flere ungdommer enn landsgjennomsnittet som ikke deltar i en fritidsaktivitet.

Er statistikken et resultat av tilfeldigheter eller er det et resultat av en rekke politiske prioriteringer som har pågått over flere år? Over lang tid har man utsatt den tøffe behandlingen og lindret symptomene med smertelindrende politikk.

Høyre mener at resultatene i folkehelseprofilen ikke er tilfeldige. Vi mener det politiske flertallet i kommunen i en årrekke har sviktet kommunens yngre ved å sultefore skolene. I budsjettet for 2023 har posisjonen lagt vekt på at de satser på skolene ved å styrke budsjettet med 3 millioner kroner. Men dette er en dråpe i havet. 3 millioner vil tilsvare kr 150 000 per skole, og det vil ikke engang dekke en ekstrahjelp i fire måneder. Ei heller vil det dekke kostnaden for en lese- eller regneveileder.

Med de ferske resultatene fra FHI i mente mener vi i Høyre at det behov for å gjøre en kraftinnsats på en rekke områder i kommunen vår. Det vil være uansvarlig å håpe at dette går over av seg selv!

For selv innenfor stramme økonomiske rammer må kommunen satse tungt på barns skolegang. Vi må sikre at skolene har økonomi til å kjøpe inn læremidler som bidrar til variasjon i undervisningen. Ambisjonen må være lese og regneferdigheter på minimum landsgjennomsnittet.

Flere lag og foreninger i distriktet mister sine aktive. De oppgir at hovedårsaken ofte er økonomi. For å lette på dette ønsker Høyre å innføre en fritidskonto via Friskus-løsningen, hvor man med lite administrasjon kan søke – og bidra – med støtte. Alt dette uten av familiene må søke NAV om stønad for å opprettholde barnas aktivitet.

Flere læremidler og fritidskonto er bare to av våre tiltak i den viktigste satsningen vi kan gjøre for hele Sarpsborgsamfunnet.

En satsning på barna er den langsiktige medisinen og behandlingen for kommunen. Høyre er opptatt av at alle barn skal få muligheten til å skape seg en god framtid. Kunnskapen og tryggheten de får i skolen og oppveksten er det viktigste verktøyet for å nå dette målet. Med en sunn økonomi i bunnen skal vi få nødvendig trygghet til å se inn i fremtiden med et optimistisk og fremoverlent blikk.

Av Magnus Arnesen, Gøril Eilertsen, Margrethe Motzfeldt, Tomas Mathiesen og Christian Granli-Østmark, Sarpsborg Høyre