Fremtidig kjøkkendrift

Christian Granli-Østmark

I leserinnlegg i SA 27.10.23 skriver Arbeiderpartiet at mat er viktig i eldreomsorgen i Sarpsborg. Dette er vi alle enige i.

Det å spise god og næringsrik mat er viktig for alle, og dette ikke noe unntak for eldre. Man kan til og med si at for eldre er det spesielt viktig å få i seg riktig mat for å kunne opprettholde god helse.

Slik situasjonen er nå, tillages mat for utkjøring på Tingvoll sykehjem, hvor den så kjøres ut varm til de ulike institusjoner og de som bor hjemme. Dette medfører at det daglig, og på svært kort tid, må kjøres ut mat til de som har levering av varmmat som tjeneste fra kommunen.

Det er ingen som mener at maten som leveres er kvalitetsmessig svekket. Samtidig er vi kjent med at kjøkkenet på Tingvoll har en begrenset levetid, estimert til fem år. Det er derfor et reelt behov for å se på gode alternativer.

For å bedre både arbeidspress til de som arbeider både med matlevering, og de som arbeider på de ulike institusjoner, foreslår kommunedirektøren at man går over fra kok/server til kok/kjøl.

Prinsippet går på at man lager like god og like næringsrik mat som i dag, men at den kjøles ned før utlevering.

Den enkelte vil få en meny hvor man krysser av for hvilke retter man vil ha, og får dette levert kald, vakuumpakket, med lang holdbarhet. Dette tilsier at den enkelte selv vil ha mulighet til å påvirke hvilken mat man ønsker i løpet av en uke, og man får levert maten en gang per uke.

Dette vil redusere behovet for antall utkjøringer, noe som igjen vil bety betydelig mindre utslipp fra biler.

Videre vil det å drifte etter dagens prinsipp medfølge at det er mange i kommunens drift som daglig benyttes til å kjøre ut mat. Ved å endre arbeidsmetode, vil det være flere som kan fungere i andre oppgaver i kommunen, og som kjent vil eldreomsorgen oppleve et stort mangel på varme hender i fremtiden.

Arbeiderpartiet påstår i tillegg at den daglige matleveringen har en forebyggende effekt når det kommer til at de eldre får levert den hver dag, gjennom økt sosial kontakt. Det er imidlertid slik at den som leverer maten har et stramt skjema, og har ikke anledning til å bistå den enkelte utover det å levere fra seg maten. Ensomhet blant eldre er et reelt samfunnsproblem, men det skal ikke løses gjennom å få tilkjørt mat. Vi må skape gode rom som sikrer eldre – som yngre – muligheten å kunne opprettholde et aktivt og sosialt liv.

Arbeiderpartiet skriver i sitt innlegg at de setter mennesker foran penger, men det er faktisk slik at når man over så lang tid har evnet å prioritere på en slik måte at man ikke lenger kan opprettholde drift uten å måtte tappe millioner av fond, så har man i realiteten satt penger foran mennesker. For det er menneskene som bor her som må betale prisen.

Basert på erfaringer fra andre kommuner med lignende løsninger, er det kjent at kommunens økonomi videre blir mindre belastet, enn dersom man må foreta investeringer på kommunalt drevet kjøkken. I Sarpsborgs situasjon vil man måtte investere i et helt nytt bygg, og i vår økonomiske situasjon, er det ikke anbefalt å foreta nye investeringer knyttet til dette.

Det er et nytt politisk styre i kommunen, og vi vil jobbe for at alle avgjørelser fattes etter størst mulig kunnskapsinnhenting, blant annet basert på både økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige faktorer.

Høyre faller på at det beste  – basert på alle disse faktorene – er å utrede alternative måter å drifte kjøkkentjenesten på.

Christian Granli-Østmark

Nestleder, Utvalg for velferd og folkehelse

Sarpsborg Høyre