Helse og omsorg – hvem er det Fagforbundet egentlig representerer?

I løpet av få år skal vi bygge et helse- og omsorgstilbud i Sarpsborg med betydelig større kapasitet enn i dag. Behovet for ansatte vil være enormt. Den største trusselen for de ansattes vilkår og arbeidsforhold er ikke hvilket parti som styrer kommunen, eller om arbeidsgiveren er kommunen eller en privat bedrift. Vår evne til å være innovative og skape nye måter å levere gode tjenester til flere vil være avgjørende. Høyre vil invitere med alle gode krefter.

Fagforbundet kommer i sitt leserinnlegg på SA.no med sterke påstander om hva som vil skje med de ansattes lønns- og arbeidsforhold dersom Høyre kommer i posisjon i Sarpsborg. De forsøker å skape et virkelighetsbilde som jeg på ingen måte kjenner meg igjen i.

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvem Fagforbundet representerer; medlemmene eller Arbeiderpartiet? Jeg velger å tro det første. Videre stiller jeg spørsmålstegn ved om deres «valgløfter» på vegne av Høyre bare er basert på misforståelser, eller om de bevisst ønsker å spre feilaktig propaganda. Jeg velger å tro det første.

Det fremføres samtidig flere påstander og myter som jeg ikke kan la stå ubesvart.

Myte: Høyres mål er å privatisere velferden mest mulig
Helse- og omsorgstjenester som kommunene eller staten er pålagt å utføre gjennom lov kan ikke privatiseres, men det er full anledning for det offentlige å få private eller ideelle aktører til å gjøre jobben med offentlig finansiering. Sistnevnte er ikke privatisering. Høyre i Sarpsborg ønsker derimot å sikre gode og mangfoldige tjenester for alle som en del av det kommunale tilbudet. Før 2030 skal vi i Sarpsborg ruste opp våre tjenester til å håndtere 50 % flere pleietrengende over 80 år. Vi mener den oppgaven løses best i felleskap. For Høyre er også privat næringsliv med i fellesskapet.

Myte: Private tjener penger ved å ha dårlige lønns- og pensjonsvilkår, samt driver sosial dumping
Ifølge Velferdstjenesteutvalget betaler private og ideelle aktører gjennomgående konkurransedyktig lønn. Det er ikke noe belegg for å si at overskuddet til bedriftene oppstår som følge av lave lønns- og arbeidsvilkår eller ved å undergrave kvalitet. I Tromsø og Bergen protesterte de ansatte høylytt når deres arbeidsplasser i Privat Omsorg Nord, Odinsvei Bosenter og Søreide sykehjem ble re-kommunalisert. De pekte på bedre lønns- og pensjonsbetingelser samt fleksible og gode arbeidsforhold hos sine private arbeidsgivere. Høyre i Sarpsborg vil ikke akseptere dårligere arbeids- og lønnsforhold sammenlignet med kommunalt ansattes betingelser i en privat omsorgsbedrift som yter tjenester til våre innbyggere. Dette er krav som kommunen kan stille.

Myte: Høyres politikk fører til en todelt helsetjeneste – en for de rike, og en for alle andre
Den norske velferdsmodellen består av et samarbeid mellom det offentlige, private og ideelle – med det offentlige som bærebjelken – til det beste for innbyggerne, og med offentlig finansiering. Tvert imot ser vi at venstresidens politikk fører til nettopp en todeling av helsetilbudet i Norge, hvor de som har råd kan kjøpe tjenester privat når kapasiteten i det offentlige tilbudet er utilstrekkelig. Høyre i Sarpsborg ønsker ikke et helse- og omsorgstilbud hvor valgfrihet bare er forbeholdt de med tykk lommebok.

NHO lanserte nylig rapporten Kvalitet 23 som omhandler hva som fremmer kvalitet, tjenesteinnovasjon og bedre ressursutnyttelse i kommunale tjenester. Der kan vi lese at Sarpsborg innen helse og omsorg scorer høyt på kvalitet, men har et stykke å gå på effektivitet. Det bekrefter at vi har et godt utgangspunkt for fremtiden med kvalitetsbevisste og dyktige ansatte som gjør en formidabel innsats hver eneste dag. Samtidig peker rapporten på en klar sammenheng mellom effektivitet og i hvilken grad man samarbeider med private. Dette er fakta som vi ikke kan velge å ignorere. Jeg mener at fremtidens helse- og omsorgstilbud i Sarpsborg best skapes i samarbeid mellom kommunen, ideelle og private bedrifter. Det baserer jeg på fakta, ikke ideologi.

For å sikre et mangfoldig og trygt velferdstilbud til Sarpsborgs innbyggere i fremtiden må vi tenkte nytt. Vi ønsker å sikre at innbyggerne får tjenester av høy kvalitet, mer valgfrihet og makt over eget liv. Høyre skal stille krav om gode lønns- og arbeidsvilkår, uansett om man er ansatt i kommunen eller i en privat bedrift. Samtidig vil ansattes arbeidsforhold i helse- og omsorg avhenge av nye ideer og større ambisjoner.

Løsningen er ikke at de ansatte løper fortere, vi må gå inn i fremtiden med flere verktøy i verktøykassa.